Renoveringen pågår

Renoveringen pågår, trotts att bloggandet inte gör det!

 

Jag har väldigt mycket på jobbet och dessutom en ettåring att ta hand om vilket gör att jag inte prioriterar bloggen. Men renoveringen/restaureringen pågår trotts allt.

 

Under våren har Ingrids rum börjat ta form:

- ett nytt fönster, från ett 50-talsfönster till ett återskapat 1920-tals trippelfönster

- tretexen på väggarna är borta

- faspanelen från golv till tak är spacklad och lagad där det behövdes och väntar på målning

- en balkongdörr som togs upp på 50-talet är igensatt

- takets masonit är borta och faspanelen i taket är spacklad, lagad och målad

- rummets tak-, golv- och bröstlist är återskapade

 

Nu är det bara målning av väggar kvar! Blir en off-white, linoljefärg med lite järnoxidgult och grönumbra i. Bilder kommer antagligen snart. 

 

I Torpet händer det saker också! Mamma är där nästan jämt och skapar färg, målar och spacklar. Nu har hon förberett klart för tapetsering av kammaren, det lilla sovrummet på Torpet som är ca 2x2m med ett fönster och två dörrar, så det kommer inte att gå åt så mycket tapet.

 

Har nästan bestämt mig för Hovdala blomma från Lim och handtryck. Är en tapet ur deras kollektion Kulturhistorisk bok, alla tapeter i den är fantastiska! Ger verkligen en gammal känsla på riktigt, ingen låtsas -byggnadsvårdskänsla som vissa andra tapeter kan ge.

 

 
Vi är ju formade av vår tid och jag tycker att man kan se på en inredning som en byggnadsvårdare renoverat på 90-talet att det faktiskt är 90-talets tolkning av tex 1850-tal. Om ni förstår vad jag menar… Färgerna och tapeterna är säkert rätt, men av alla tapeter och färger man väljer bland så väljs de som tilltalar oss ju då. Jag tror att det är svårt att komma ifrån, men värt att tänka på!  

Kommentarer
Postat av: Ann-Mari

Helt gudomlig tapet!

2015-10-31 @ 08:06:39
URL: http://metrobloggen.se/haveievertoldyou/
Postat av: Anonym

Vad händer??

2015-11-06 @ 00:55:46
Postat av: Pia

Vilken fantastisk blogg! Jag har sträckläst den under 3 dagar och blivit så inspirerad. Jag funderar på vilken kulör listerna ska ha i vårar kök, om jag ska våga sluta måla de vita hela tiden. Jag har precis börjat att måla med linoljefärg och har nu bestämt mig för att våga använda mera färg, det blir så mycket mysigare då. Det skulle vara jätte roligt att se vad ni har gjort med husen den sista tiden, men förstår att det är svårt att hinna med både renovering och blogg med ett litet barn att ta hand om.

2015-11-28 @ 22:50:45
Postat av: Anonym

Vad synd att bloggen har stannat av så. Saknar att bli överraskad och inspirerad den dag det blir dags för mig att rädda ett gammal torp. Hoppas du snart börjar blogga igen.

2016-02-04 @ 00:19:47
Postat av: Anonym

Hoppas att du börjar blogga snart igen.

2016-02-14 @ 19:50:32
Postat av: Andrea

Hej! Kul att ni saknar mig! Ska försöka bli lite bättre.

Pia: Självklart ska du våga mer färg! Finns ju så otroligt många vackra färger! Mycket vackrare än vitt. :) Men mycket svårare att välja...

2016-03-02 @ 16:39:12
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0