Jugendgrönt

Är på jakt efter den perfekta gröna.
 
På Gysinge har de en grön som de kallar för Jugendgrön, så här skriver de om den:
 
"Jugendgrön är en kulör som var vanlig både exteriört och interiört från 1890-talet fram till 1930-talet. Utvändigt ser man den ofta på fönsterbågar, invändigt är den en väldigt vanlig färg på den fasta köksinredningen och i köksfarstun och hallen som väggfärg. Jugendgrön är därför intimt förknippad med framför allt pärlspontpanel, men den förekom inte sällan även på möbler. Som kulör kan den beskrivas som en ljus kromoxidgrön, men gulare och samtidigt lite klarare grön. i inredningsmåleriet i början av 1900-talet kombineras den ofta med Jugendbeige på foder, fönster och dörrar, men även en mörkare kulör, cirka 7-15% obränd umbra är en vanlig kontrastfärg till Jugendgrön. Obs! Färgåtergivningen på skärmen överensstämmer inte till 100% med verkligheten."
 
Det låter ju rätt, vi ska ju ha den på panel i en trappa och hall. Men jag ska nog förbi Gysinge i helgen och se om de har den uppmålad, och om de har prov på hur den blir med vitt i. 
 
Just nu ser den lite mörk ut. 
 
 
 
Ska även köpa en bruk kromoxidgrönt och blanda med järnoxidgult och vitt (som jag redan har) och se om jag får till någon fin färg!
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag saknar dina inlägg.

2014-10-12 @ 18:34:16
Postat av: Linnea

Nu har du säkert redan antingen köpt och målat den jugendgröna eller bestämt dig för en annan kulör, men jag har den själv på min bröstpanel i köket och är väldigt nöjd! Den känns inte så mörk som på din bild, men så har jag något lager kvar att måla också. En riktigt behaglig mys-grön skulle jag säga! :)

2015-04-13 @ 19:31:36
URL: http://www.linneachristina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0