Funderingar kring färgsättning - golvlister

 

Förra helgen låg jag lite på soffan också, och bläddrade igenom gamla Gård och Torp för att spana in färgsättning av foder, karmar, golvlister och bröstpaneler. Nu är det inte så långt kvar tills vi ska börja måla i Andreas hus och många beslut måste fattas.

 

Vi har tänkt ha samma ljusgrå kulör på alla foder i hela huset, ca 5% grön umbra. Men panelen i hallen ska ju vara ”jugendgrön”, och bröstpanelen i ena sovrummet blir blå och i det andra ljusgrön. Frågan är om man ska ha samma färg på golvlister som på panelen eller om de ska vara grå som fodren??

 

Andreas röstade på att ha samma färg på panel och golvlist, men erkände att det var för att han inte orkar ligga och sparmåla mellan list och panel. Ska lathet gå före skönhet? Inte om ni frågar mig.

 

Här kommer exempel på paneler som har avvikande färg från golvlisterna. De två översta har jag fotat av från Gård och Torp och den undre hittade jag när jag googlade bröstpanel.

 

 
 

 

 

Hittade inte många exempel på paneler med samma färg som golvsockeln, om det inte var en vit panel, med vit golvlist och vita foder, men det räknas inte. Den här bilden hittade jag dock på http://www.veckebosag.se/index.php/miljobilder Men jag tycker nog att det hade varit snyggare med den mörkare grå färgen på golvlisten. Det blir ett snyggare avslut då.

 

 

Jag måste nog övertala Andreas helt enkelt!


Kommentarer
Postat av: Joanna

hejsan ! I vilket nummer av gård och torp var ditt torp med , skulle så gärna vilja läsa den artikel. mvh Joanna, tycker det är kul att du tipsar om torp mellan varven då jag själv sparar och är på jakt efter ett torp att kofota för att lyfta fram och bevara. Kofota ditt uttryck, ett uttryck som jag för övrigt bara älskar ;)

2014-03-13 @ 21:48:07
Postat av: Andrea

Hej! Det var i septembernumret 2012.

Ja, om man söker på hemnet eller blocket på "torp" så kommer det upp en hel del att inspireras av. Håller tummarna för att du hittar ett ställe att rädda!

2014-03-14 @ 12:45:36
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Joanna

Tusen tack ! jag ringde upp dem och blev kopplad till självaste chefsredaktören, kors i taket ;) men lyckades lämna ett meddelande så kanske de har något ex kvar så jag håller tummarna. Tack för tipsen håller koll på just blocket, hemnet samt gård och torps hemsida för att hitta en blivande Skåne pärla att rädda. Skåne har jag en personlig anknytning till och hoppas tålmodigt att något dyker upp. Men den som väntar ... Väntar aldrig för länge :)

2014-03-14 @ 16:36:11
Postat av: Joanna

Jag letade lite i tidningarkivet och det var visst i augusti numret 2012 så jag hoppas få tag i ett ex :)

2014-03-14 @ 17:44:59
Postat av: Andrea

Hej igen! Är ute på Torpet nu och hittade tidningen som jag är med i och det är nummer 8, September/oktober 2012, står det på ryggen på tidningen.

På framsidan är det en fin Hälsingegård.

Lycka till!

2014-03-15 @ 18:16:58
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: joanna

hej och tack så hjärtligt, fick se lite trevliga bilder till som du inte har här på facebook faktiskt då jag gillar deras sida gård och torp , vet du om att vissa, ända upp till 40 pers är förtjusta i ditt kök ? inte bara jag som inspireras med andra ord :) det är fantastiskt vackert och visar att med relativt små medel kan man åstadkomma underverk då man bevarar och gör fint. Jag gjorde så med mitt 60 tals kök i göteborg, det är orginal och har piffas till och blivit så vackert.:) den kvaliteten kan man drömma om bland modärna varianter.

2014-03-15 @ 20:59:17
Postat av: Andrea

Hade ingen aning om att de lagt upp bilder på mitt torp på facebook! Var inne och tittade och det var till och med bilder som jag aldrig sett. Tack för tipset! Konstigt att de inte berättade att de la upp bilder där...

Ska lägga upp dem på bloggen snart faktiskt. :)

2014-03-17 @ 13:01:29
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Joanna

Jasså ! Ha va kul att du fick reda på det då :) ja de förtjänar verkligen att läggas upp här för de är så vackra verkligen :) själv hittar jag ett och annat torp som jag gillar men de ligger i Småland och inte i Skåne :( ha det fint... Hoppas det blir något fint renoverat i ditt egna torp i sommar :)

2014-03-17 @ 17:39:45
Postat av: Joanna

Jag åkte tyvärr på en nit då de inte säljer så gamla nummer :(

2014-03-18 @ 22:53:50
Postat av: Andrea

I vår kommer jag att göra klart på glasverandan i mitt torp och även renovera sovrummet är det tänkt. Kanske börjar kofota sovrummet redan i helgen! ;) Det är tretex på väggarna även där. Ska bli spännande att se vilken tapetskatt som döljer sig där under!

Jag kan scanna reportaget och maila över till dig om du vill? Skulle ändå vilja ha det digitalt, om något händer med tidningen. :)

2014-03-19 @ 09:15:24
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Joanna

Åhh det hade varit jättesnällt om du skulle vilja det. Vad kul, spännande spännande, det är ju så vackert ditt torp så det förtjänar all uppmärksamhet. Min mejl kommer med när jag skickar meddelandena hoppas du ser den. Mvh joanna

2014-03-19 @ 16:09:42
Postat av: Ann-Mari

Du får jobba på övertalningen där ;)
Jag håller med, orkar ni så är det fantastiskt fint att ha olika färger på panel och lister.
Har du 5 % grön umbra på fodret runt dina fönster i köket? (tänker nu på de bilder jag sett i det reportage ni nämner ovan, dvs i Gård & Torp)Det är en väldigt trevlig färgsättning tycker jag.
Må så gott!

2014-03-20 @ 17:19:19
URL: http://metrobloggen.se/haveievertoldyou/
Postat av: Andrea

Jag har lyckats med övertalningen, det blir olika färg på panel och foder! :) Ja, det är samma som på torpet, är en vanlig färg. Vet inte om det är exakt 5% med ungefär. Blir en varm grå färg, men om man har den bredvid en kall grå så ser den nästan beige ut.

Ha det bra!

2014-03-21 @ 09:26:04
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Erika

Jag ställde mig samma fråga när vi skulle måla pärlspontpanel och lister i hall och kök. Försökte ta reda på om det fanns någon tradition att göra på ena eller andra sättet. Men jag hittade också båda varianterna. Det ska bli kul att se ditt resultat!

2014-03-28 @ 13:53:52
URL: http://www.fruabergilagbo.blogspot.se
Postat av: Andrea

Erika, visst valde ni att ha samma färg på panel och golvlister? Försökte titta i din blogg men det var svårt att se.

Jag har lyckats övertala Andreas så vi kommer att köra på grå foder runt fönster och dörrar, grå golvlister och annan färg på panelen. Blå i det ena rummet, grön i hallen och ljusare grön i det andra sovrummet. Jag gillar sättet som golvlister i samma färg som fodren binder ihop rummet, blir som en "röd tråd".

2014-04-07 @ 13:04:17
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: R

Haha vad lustigt, vi ska också måla hallen jugendgrön (vi ska ha pärlspont hela vägen) och alla listen ska få en nyans av grön umbra. Färgen vi först köpte när vi var ute i Gysinge var just 5 procent grön umbra. Men efter att ha kollat in listerna i det hus dom byggt upp på gården insåg vi att den ljusa nyansen såg väldigt, väldigt mild ut. Så vi gick in och bytte till 7 eller 15 procent (har glömt bort exakt vilken procentsats det var). Lite mörkare grå paneler gör sig ofta bra i gamla 1800-talstorp. Men detta är såklart en smaksak och vill man ha en ljusare färgsättning ska man givetvis köra på det! Ville bara tipsa om att grön umbra alltid ser ljusare ut när det väl sitter där ;)

2014-05-16 @ 11:14:37
Postat av: Johan

Intressant och svårt det där med färgsättning av lister! Vi funderar med... och kul att läsa om andra tankar!

2014-08-05 @ 04:39:23
URL: http://torpetsvea.blogspot.se
Postat av: monica

Mer bilder o uppdateringar skulle vara kul

2014-09-09 @ 06:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0