Framsteg

Det händer mycket i Andreas hus just nu! Vi var ute förra helgen, och den här veckan har han varit där själv varje dag så då hinner han mycket. Även om det tar tid att renovera gamla hus. När nya mellanväggar ska upp och varken golv eller tak är raka så är det pilligt. Det är en svår avvägning hur rakt man ska bygga i ett snett hus, hur mycket man ska låta golv luta osv.

 

Förra helgen la han golv i den övre hallen. Han fick göra en ny trappnäsa, den profil som är på trappstegen, alltså på det översta steget i trappan som är en del av golvet. Det är en fin gammal trappa, men tyvärr har de limmat på plastmatta (i fiskbensparkettsimitation...) på varje steg. Ett riktigt h-lvete att få bort har jag hört… Men det är ett av de sista sakerna som ska göras, när det fortfarande är byggarbetsplats på övervåningen vill man inte riskera att förstöra en nyrenoverad trappa.

 

 

 

 

Jag kofotade ett av sovrummen på övervåningen. Rev bort tretex från väggarna och masonit från taket. Blev så otroligt stor skillnad!

 

 
 

Golvet ska brytas upp och nytt massivt golv läggas. Originalgolvet under korkoplasten är tyvärr förstört, de har hällt ut betong över det för att få det helt horisontellt…

 

Jag fortsatte även att kofota lite i trappan. Tidigare hittade vi faspanel där, som i resten av huset. De måste ha fått ett stort parti väldigt billigt för det är samma panel som bröstpanel i två av de sovrum som vi blottlagt, hel panel i det lilla sovrummet, i alla tak och Andreas misstänker även som fasadpanel, under tilläggsisoleringen och masoniten. Men när jag fortsatte riva kom plötsligt en smal pärlspont fram! Jag har aldrig sett en så smal pärlspont, ca 5 cm bred bara. Och rätt grovt hyvlad, måste vara lokalt producerad. Undra om den fortsätter ner i hallen…

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0