Syrén-massaker!

När jag tankade över helgens bilder från telefonen till datorn hittade jag bilder från två veckor sen när vi var ute.

 

Då rev vi spaljén med vildvin. Den var rätt fin, men fick stryk under förra vintern och har bara hjälpligt stadgats upp sen dess. Den var dessutom lite för låg.. Vildvinet växer verkligen som ogräs så jag klippte ner det helt.

 
 
 
Den hade tagit sig in på dass! När vi kom på fredagskvällen så såg det i mörkret ut som att det satt någon där inne, läskigt!
 
 
 

 

Till våren ska jag sätta dit någon ny, antingen bygga en högre och stabilare eller kanske köpa en. Såg att de hade den här på Jula:

 

 
 

Men med tanke på priset (89:-) så är jag skeptisk till kvalitén.. http://www.jula.se/rosenbage-799022

 

Uppenbarligen använder jag min huggkubbe för lite.. Denna vackra svamp hade intagit den. Det blir mest att jag använder vedklyven nuförtiden.

 

 
 

Jag och mamma tog ner i princip hela syrénhäcken också! Den hade blivit hög och gles. Ett tips till er med syrénhäckar är att kontinuerligt gallra ut den så man slipper såna här drastiska åtgärder. Vi tog ner den mot Andreas tomt, men den mot vägen är kvar. Utan den blir det väldigt mycket insyn, så den får vi ta lite i taget. Planen är att ta en tredjedel av de tjockaste stammarna i höst, en tredjedel nästa år och resten året efter det. Den är ändå helt okej tät.

 

Häcken mot Andreas tomt.

 

 
Torpet sett från Andreas tomt, den låga, nedklippta häcken i förgrunden och den fyra meter höga häcken mot vägen i bakgrunden.
 

Förra helgen jämnade Andreas sin syrénberså med marken, förhoppningsvis kommer den komma upp, tät och fin i vår. Kommer nog ta några år innan den har rätt höjd dock...

 

 

Den här helgen tog jag även ner Andreas syrénhäck! Fast denna gång var det den mot vägen, den var så gles så den skyddade ändå inte mot någon insyn! Här är en före-bild, missade att ta en efter-bild.

 

 

Vissa plantor i min häck har helt enorma blad! Någon som vet vad det beror på?

 

 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej. Tittar in igen på din blogg, längtar så tills jag får komma till min stuga å fixa. Det där inlägget om att riva ger mig ivriga fingrar. ;)

Men jag har också upptäckt att jag kan ha så där stora blad bland mina syren grenar. Oftast är det på skotten som kommer upp emellan. Skulle också vilja veta varför det blir så. Mamma brukar säga att det är efter Tjernobyl, men det tror jag inte på. ;)

2014-01-30 @ 12:40:03
URL: http://sapphireandsunbeam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0