Rossticklingar

När jag beskar rosorna för två helger sen så kom jag på tanken att det borde gå att ta sticklingar från dem. Jag googlade lite snabbt och visst skulle det gå. Jag klippte av ca 15-20 cm långa pinnar och tyckte ner i små krukor med jord och satte en påse över. Läste bara lite snabbt på mobilen hur man skulle göra när jag stod där med jordiga händer.

 

Igår när jag kollade till dem så hade den enas blad börjat mögla lite, så jag tog av påsarna. Men imorse så alla rätt ledsna ut..

 

Så idag googlade jag lite mer noggrant. Jag hade inte gjort helt rätt… Man skulle egentligen sätta dem i sand, och det verkade vara viktigt var på grenen som man tog sticklingen. Och så skulle man duscha dem 2-3 gånger om dagen, först efter 2 veckor skulle man ta av plastpåsen och då skulle man bara göra det under korta stunder för att vänja sticklingen. Jaja.. Får se om mina klarar sig, annars får jag ta nya! Man kan ta sticklingar från april till augusti, så jag har många försök på mig!

 

Eller så kan man ta vintersticklingar. Dom tas från rosens mer vedartade delar i oktober. Så sticker man ner dem i jorden i en rabatt och så får de stå ute under hela vintern, täckta med löv i skyddat läge.

 

Det går även att ta sticklingar från snittrosor! Så om man får en vacker bukett i alla hjärtansdags present, konfirmation eller student så kan man göra en buskros av dem! Eller om man vill föreviga sin bröllopsbukett.

 

På någon hemsida stod det att det inte skulle gå att misslyckas, men det kanske bara gäller om man följer anvisningarna. ;)

 

Finns massor med information på nätet om rossticklingar, jag läste här: http://www.naturochtradgard.se/smattogott_rosstickling.html

http://www.svenskros.se/sommarsticklingar

http://www.tradgardsmastaren.com/?s=24&m=20&title=Rosor

och här var ett sätt som kändes lite lättare: http://www.algomin.se/blogg/foroka-dina-rosor-med-sticklingar/

 

Imorse åkte Andreas ut till Torpet, och sitt hus. Blir så avundsjuk när jag sitter i stan på jobbet och jag vet att han är därute och pysslar! I helgen ska han tapetsera sin länga och behandla golvet med kalk och sen såpa. Berättar mer snart, och visar bilder! Kommer bli så fint!

 


Kommentarer
Postat av: Sofies torp

Tycker det låter helklurigt, förstår att det kan gå åt pipsvängen om man inte är noga. Jag försökte odla jordgubbar från frö nu i vår till torpträdgården, men det gick inte alls :/ Fick skamset köpa färdiga plantor på Plantagen tillslut... Känns som man kan behöva några års övning för de här aktiviteterna!

2013-05-31 @ 00:42:06
URL: http://sofiestorp.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0