Enkupigt tegel

Hantverkares motvilja att återanvända och bygga på gamla sätt slutar aldrig att förvåna.

 

Jag är scoutledare och vi har ett litet torp bredvid vår scoutstuga som behöver få taket omlagt. Vi har fått in flera offerter och alla säger att "det inte går" att lägga om taket med de gamla, enkupiga pannorna. Trotts att det finns en hel del till att tillgå i ett förråd. Jag har svårt att övertyga de andra i scoutkåren att det visst går. Inom byggnadsvårdsgillet är det allmänt känt att det går alldeles utmärkt att lägga om tak med gamla pannor. Det köps och säljs gamla pannor på blocket hela tiden.  Men för hantverkarna är det svårt att lämna fast pris eftersom det är svårt att räkna på hur lång tid det tar, ibland kan man behöva pussla lite eftersom de inte är perfekta och identiska.

 

 

 

Men inget ont som inte har något gott med sig! Jag har nu tjingat alla pannor i förrådet som tidigare låg på den stora scoutstugan, och alla som idag ligger på det lilla torpet. Jag har lovat att plocka ner dem och forsla bort dem. Vår stugfogde har sagt att det bara är skräp och att jag inte behöver betala, men nått litet bidrag tänker jag nog ge scoutstugan!

 

Jag har flera tak som skulle behöva dem! Mitt torp har ju ett plegel tak (plåt i tegelimitation), matkällaren och dasset har tak med betongpannor och gäststugan korrugerad asfaltspapp.

 

Allt går utom små barn.

 

Mrs universum har också fått erfara hanverkarnas motvilja mot att recykla:

 

http://mittuniversum.wordpress.com/2011/08/24/nytt-tegeltak/#comment-3016

 

”Att det blev helt nytt lertegel på ena takfallet har med att jag inte orkade stå emot män som menar sig veta allting bäst ;-)  Ibland är det svårt att vara kvinna i byggbranschen, inte minst gentemot sin egen man, haha ;-)  Samtliga av de fyra byggföretag som var här innan anbudslämnande hävdade att gammalt tegel har legat till sig och format sig efter varandra och är ytterst svåra att lägga på nytt om de inte kom i samma ordning som de legat på tidigare tak och att det inte skulle bli tätt. Skitsnack!  Andra argumentet var att det tegel vi hade lagrat på gården inte skulle räcka till hela taket. Struntprat! Jag blev i alla fall övertalad att ta nytt tegel på baksidan, även Halvan tyckte det kändes tryggare.  Att jag inte orkade stå på mej!  Nå, det är i alla fall  lertegel som ligger där och det är tätt.”


Kommentarer
Postat av: Lena SW

Grattis! Vilket fynd med alla fina pannor. Det ska bli kul att se hur fint det blir i slutändan.
Sedan är det en annan fråga vad vi gör med alla fördomar hos de som ändå borde ha lite koll. Men det är kanske så att bara för att man är utbildad är man inte bildad?

2013-01-26 @ 11:32:13
Postat av: Caroline

Hej! Tur dock att du fanns och kunde ta till vara på alla pannor, annars hade det väl kanske hamnat på tippen. Jag är här och kikar in ibland och gillar speciellt dina inlägg om byggnadsvård. Du har en liten utmärkelse att hämta hos mig om du vill:) Ha en bra kväll!

2013-02-14 @ 20:20:18
URL: http://forsstugan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0