Frasvåfflor

I helgen var vi ute på Torpet igen! Jag klippte min ena syrénhäck och Andreas tog hand om de träd han hade fält tidigare i veckan, sågade upp och klöv allt. Och så blev det en ordentligt stor brasa av grenar, löv och masonit.

 

Vi orkade inte åka och handla så vi gjorde våfflor till lunch! Jag har alltid av gammal vana använt pulver från tex Ekströms när jag gör våfflor, men eftersom vi inte hade något sånt hemma kollade jag upp receptet på ”hemmagjord” smet. Och det var löjligt lätt, lättare än pannkakssmet, vilket jag aldrig skulle få för mig att köpa som pulver.

 

Och de blev frasiga och jättegoda! (Kan bero på det vackra gamla järnet från Åviken, som jag tyvärr glömde fota..)

 

(bilden är lånad från allt om mat)

 

Ca 8-10 våfflor

Ingredienser:

100 g smör

eller  50 g smör och  0.5 dl vispgrädde (ovispad)

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

0.25 tsk salt

4 dl mjölk

 

Gör så här:

Smält smöret och låt svalna. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål (jag hade även inte lite vaniljpulver, blev väldigt gott). Vispa ner hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Vispa därefter ner resten av mjölken, det smälta smöret och ev. grädden till en jämn smet.

 

Hetta upp ett våffeljärn. Innan man gräddar första våfflan så penslar man laggen med smör. För varje våffla: Vispa runt i smeten. Häll på 0.75-1 dl smet så att smeten täcker nästan hela laggen. Grädda våfflorna guldbruna. Det brukar ta 1-2 minuter.

 

Servera våfflorna nygräddade, gärna med grädde och färska bär eller sylt. Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Alfgardet

Hej! Kul att du hittade mig :). Du frågade om blomman vid mitt verandaräcke. Den heter mauretansk rödmalva, malva sylvestris mauretiana. Frö finns bland annat hos Rara växter och Impecta. Egentligen fleråring i varmare klimat (zon 1-2 kanske) men här hos mig (zon 4) får jag så den varje år, men den är enkel att själv ta egna frön av. Nu ska jag kolla runt lite hos dig :)

2013-04-30 @ 08:57:00
URL: http://alfgardet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0