Fönster pynt

För några veckor sen pyntade jag våra vardagsrumsfönster lite! Med några kilo Solist.

 

 

 

Så här står det på nätet om Solist:

Solist är en mycket tidig fast tidigpotatis. Den har snabb plantsättning och bildar knölar tidigt. Solist har hög skörd och har tämligen stor knölmängd. Den har jämn knölstorlek även i tidigproduktion. Dess knölar har rundoval form med grunda ögon. Solist har god motståndskraft mot brunröta. Enligt erfarenheter från Danmark och Sverige är den tämligen motståndskraftig mot rostringar. Solist kan man sätta i kall mark och den passar för finska förhållanden.

 

Solist passar väldigt bra både till odling under plast och väv eller friland. Den drar klart och tydligt nytta av bevattning och jämna fuktförhållanden.

 

Tidigare år har jag haft tre sorters potatis, en tidig, en mellan och en sen. Men det har blivit lite väl mycket potatis så i år blir det bara två sorter; Solist och Sparris potatis. Då kanske jag får plats med lite schalottenlök och morötter också!

 

Ps: igår var min treårsdag som torpare! Tiden går fort, men samtidigt så känns livet med torp självklart. Kan inte minnas livet innan. :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0