Torptalibanerna?

Fick tips om en krönika i DN, och blir riktigt upprörd när jag läser den. ”Torptalibanerna tar sig inte tid att njuta”. Jag förstår att krönikan är skriven för att provocera, men lika provocerad blir jag för det.

 

Vem är hon att säga att jag inte njuter när jag står och långsamt målar med linoljefärg. När jag snickrar lite för att sedan gå ner till trädgårdslandet och gräva lite. På eftermiddagen skrapa lite färg och senare dra om elen i en gammal utebelysning. För mig med ett kontorsjobb är det avkoppling att få komma ut till friska luften och gå och lägga mig trött i kroppen.

 

Och att hon dessutom påstår att det skulle kosta mer att renovera byggnadsvårdsmässigt är bara okunnigt. Ta exemplet med linoljefärg: en liter linoljefärg räcker till ca 15kvm och kostar ca 200:-, alltså ca 13:-/kvm. En liter akrylatfärg räcker till ca 6kvm och kostar 130:-, alltså ca 22:-/kvm. Linoljefärg är alltså 40% billigare! Visst, det tar längre tid att måla med linoljefärg. Men det är kanske tid som man njuter av att lägga på sitt hantverk.

 

Eller ta exemplet med platsbyggda kök. Jag letade lite på nätet men utan att hitta jämförbara kostnader. Men säg att ett platsbyggt kök kostar dubbelt så mycket som ett kök från något av de stora kökstillverkarna. Med platsbyggt menar jag ett kök med massiva luckor och lådfronter gjorda av en snickare. Marbodal har 10 års garanti och det har Ballingslöv också. För att tjäna på att bygga ett platsbyggt kök ska det alltså hålla i 20 år, vilket inte är mycket för en gedigen trämöbel.  

 

Visst, om man köper allt till sitt torp på Gysinge så blir det dyrt, men det är inte vad byggnadsvård handlar om.

 

”hur i all världen har folk så mycket tid att lägga ned på sina tidstrogna 1700-talsmiljöer?” – Tid är inget som man har, tid är något som man tar sig. 


Kommentarer
Postat av: Cathrin

Hon har nog sett bilderna från ditt torp i tidningen och är grymt avundsjuk!´:-)

2012-09-25 @ 20:15:48
Postat av: Lotten

Jag har också läst den och tänker att hon själv nog hade lite prestationsångest. Men det är ju bara en fråga om inställning, det är ju inte byggnadsvårdens fel.

2012-09-25 @ 22:08:39
Postat av: Eva

Dumma,avundsjuka och inskränkta människor har alltid funnits och så kommer det att förbli, Sverige är ett "lagom-land", ingen får, gud sig förbarme, vara bättre eller njuta mer än någon annan.
För dig, precis som du skriver, hårt arbete på torpet avkoppling,medan avkoppling för denna inskränkta person förmodligen är att vara avundsjuk!

Maila mig gärna artikeln så ska jag svara personen.

Eva

2012-09-25 @ 23:26:07
Postat av: Andrea

Jo, det är säkert en kombination av prestationsångest och avund. Jag skrev en kommentar till krönikan på DNs hemsida, du kommer till den genom att klicka på länken. Det var flera andra som också reagerat.

2012-09-26 @ 08:44:33
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Linnea

Bra skrivet! Jag blev också hemskt provocerad av krönikan. En bra sak förde den i alla fall med sig, nämligen att jag hittade till din härliga blogg! Läste reportaget om dig i Gård&torp och tyckte att jag hittat en själsfrände: en ung tjej som på eget bevåg köper ett torp. Jag är 23 och köpte mitt torp i Morgongåva i våras. Dessutom ser ditt kök ut nästan precis som jag tänkt mig mitt när det är klart! :)

2012-09-27 @ 08:47:18
Postat av: Linnea

Äsch, skrev ju fel i min webbadress, så den kom inte med. Här är den om du vill kika in till mig... :)

2012-09-27 @ 08:48:24
URL: http://linneachristina.wordpress.com
Postat av: Madeleine

Dessutom har Hanna Hellqvist skrivit något liknande tidigare i vår i DN med samma tema. Journalisterna kanske innerst inne känner sig lite lata när dem bara hänger med näsan över en bok :)
Kul med fler Torpentusiaster!

2012-09-27 @ 19:41:33
URL: http://www.madeleineoleifstorp.blogspot.se/
Postat av: Eli

Jag måste säga att jag kan till viss del hålla med om att byggnadsvården kan gå för långt ibland, men det är ju bara i extrema fall såklart. Jag har utbildat mig ionom byggnadsvård och jag kan ge många exempel på vilken hysteri det kan bli ibland. Gysinge är oerhört dyrt vad gäller det mesta, kanske inte på just färg men andra detaljer, jättetrist. Sen tycker jag att allas guru Gudmundsson är av extrem karaktär också, då han fördömer så himla mycket och kan låta rent otrevlig. Nä tack lagom är bäst.

2012-10-03 @ 19:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0