Portvinskokta päron

I eftermiddag ska jag laga Portvinskokta päron för första gången. En granne här ute på Torpet har ett päronträd med päron som kommer lämpa sig finfint till att koka in.
 

1 kg medelstora päron

2 dl rött portvin

4 dl vatten

2 dl strösocker

1/2 citron, skal och saft

 

1. Skala päronen men lämna skaftet kvar. Lägg allt i en kastrull och sjud dem försiktigt ca 20-25 min. Känn efter med en sticka att de känns mjuka. De kan vara lite fasta men inte överkokta.
2. Låt päronen ligga kvar i sin lag. De kan förberedas upp till 2 dagar innan. Förvara i kyl till servering.

De går att koncervera också. Häll upp i väl rengjorda burkar och förslut. Förvara i kylskåp. Päronen håller sig fina i 2-3 veckor, men använd alltid rena redskap när du ska ta upp päronen och inga fingrar! Vill du förvara dem längre, behöver du tillsätta konserveringsmedel ex Atamon.

 

 

Jag kommer servera dem imorn när vi får gäster, med lite vispad grädde med vaniljstång i. Men det passar bra till mjuka kakor också, till exempel mjuk pepparkaka eller chokladkaka.

Fler recept hittar ni här!

 

(Ps: igår när jag var på bolaget och köpte en halv flaska portvin fick jag visa leg. Som alltid. Man kan ju tycka att det inte är så många 19-åringar som köper en halv flaska portvin.. Jag är 28, undrar hur länge till jag kommer få visa leg? Min syster är tio år äldre än mig och får också alltid visa. Jag borde kanske inte klaga, men vill man verkligen se ut som under 20 när man närmar sig 40??)

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!

Vad roligt att du lämnade avtryck på min blogg så att kunde hitta till din häärliga blogg!
Mums för inkokta päron jag brukar koka in min i vanilj eller med saffran otroligt gott och dessutom vackert att se på.

Jag är 30 men får alltid visa leg jag med! Har ofta stört mig på att se så ung ut men samtidigt klagar ju folk på gråa hår och rynkor!

2012-09-30 @ 13:06:54
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0