Höstpyssel i trädgården

Nu lider trädgårdssäsongen mot sitt slut. Några av mina rosor blommar fortfarande men förövrigt börjar blommorna dra sig tillbaka.

 

Det som jag vill hinna göra i trädgården innan vintern kommer (än finns det några månader kvar) är att:

 

- Så vitlök – frågan är bara var man bäst sår den? Om jag sår den i mitt land kommer jag ju kanske ”störa” den när potatisen ska ner i vår. Kanske i en blomrabatt istället?

 

- Så lite fler vårlökar

 

- Ta upp all min potatis som är kvar, ca en tredjedel av landet(!). Måste komma på något bra ställe att lagra den på…

 

- Ta upp de få jordärtkockorna som kom upp. (Självsådde sig från förra året.) Räcker nog till en soppa för två. :)

 

- Beskära mina äppelträd. Beskar dem ju hårt i våras, men det har kommit massor av skott rakt upp mot himlen. Om jag håller efter dem hårt i några år kommer träden nog bli fina snart.

 

- Så Aubretia. Läste på nätet, minns inte var, att det är bra att så perenner på hösten i krukor och sen gräva ner dessa under vintern. På våren kommer det då upp kraftiga små plantor. Hade tänkt plantera aubretia som marktäckare under mina rosor redan i år, men i butiken hann plantorna ta slut så jag köpte frön, men dessa hann jag inte så innan det var för sent.

 

Nu längtar jag ut till Torpet! Får se när jag hinner åka ut igen.. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0