Rosenrabatt

 

Två av rondellrosorna överlevde inte så de har nu ersatts av två ”köperosor”. En ”look good, feel better” (slottsros, vad det nu innebär) och den andra minns jag inte namnet på just nu, en buskros. De ska blomma hela sommaren, vara röda och dofta gott!

 

Att rensa ogräs är inte en favoritsyssla och när jag är på Torpet finns det dessutom tusen andra saker som behöver fixas, och så ska man hinna njuta lite också, så jag tänkte ha en marktäckare under rosorna för att slippa problemet. Dessutom minskar det behovet av vattning eftersom solen inte når jorden.

 

Jag googlade på marktäckare till rosenrabatter och fick många tips, tillslut bestämde jag mig för att ha en Näva av något slag samt Aubretia. Nävor tänkte jag köpa färdiga plantor av och Aubretia läste jag skulle vara lätt att fröså. Båda blommar hela sommaren, har blå/lila blommor, är låga, sprider sig lätt men inte epidemiskt, är perenna (fleråriga) och är tåliga. Frågan är nu bara vilken Näva man ska ha, har sett att det finns tusen sorter.. Jag vill ha en så låg som möjligt.

Nävor:

 

 

Aubretia:

 

 

Bakom rosorna tänkte jag ha Fingerborgsblommor som jag håller på att driva upp just nu, går väldigt långsamt men ikväll är det nog dags att skola om dem!

 

 

Det kommer bli en så vacker rabatt! Den ligger i ett soligt, skyddat hörn där jag håller på att bygga ett plank och så ställer jag dit en liten bänk eller två små stolar och ett litet bord!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0