Omskolning

Igår skolade jag om alla mina små Fingerborgsblommor, 36 stycken blev det. Små och lite rangliga är dom, jag hoppas att de tjockar på sig lite. Passade även på att så chili, åt chili till middag och tog tillvara på några av fröna. Brukar bli jättebra! Gillar att ta frön från maten man äter istället för att köpa. Har genom tiderna sått det mesta, min mamma är montessori fröken och det är en del av deras pedagogik. Har sått kärnor från äpplen, citrusfrukter (apelsin, citron, mandarin mm), päron, gojibär, avokado, tomat, gurka mm. Försökte med oliv en gång, men det gick inge bra, trotts att jag hade sönder kärnan och bara sådde fröet innanför.

 

 

Försådde även rödbetor igår, de ska vara känsliga för flytt och egentligen sås på friland. Men eftersom jag inte kan vattna små späda plantor i trädgårdslandet och skydda dem från mördarsniglar när jag inte är där, så gör jag ett försök. Sådde i toarullar så att jag kan stoppa ner dem direkt i jorden utan att störa plantorna.

 

 

I helgen ska potatisarna få komma ner i jorden också!

 

Ett annat litet projekt som startade igår kväll var att torka kött! Blev inspirerad av min morbror. Köpte en bit urskuren biff som jag gned in i salt, den ska nu masseras och vändas dagligen i en vecka, ligger i en platspåse i kylskåpet. Sen ska den lindas in i ett tygstycke och hängas upp i kylskåpet. 2 månader senare ska jag har en bit hemmagjord Bresaola! Fick många bra tips på den här bloggen: http://copparules.wordpress.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0