Guerilla gardening!

 

Jag har bestämt mig. Jag ska börja med guerilla gardening!

 

 

Nu när våren börjar närma sig så saknar jag min lilla stadsträdgård som jag hade i min förra lägenhet. Utanför där jag bor nu finns det en grön trekant mellan två rätt så trafikerade vägar. Det är mest gräs, några träd och lite misskötta rabatter. En hundtoalett skulle man kunna kalla den.

 

Så här beskriver wikipedia fenomenet: Gerillaodling eller guerrilla gardening är en typ av politisk icke-våldsam direkt aktion eller icke-våldsamt motstånd som används av bland annat ekologister. Aktivister tar över en i storlek obestämd bit land som de inte äger, för att plantera växter, grönsaker eller dylikt. Ideologin bakom aktionerna kan vara till exempel att tänka över ägandet av land, genom att återta land som anses vanvårdat eller felanvänt och ge detta land ny mening.

 

Nu är bara frågan vad jag ska odla... Det ska ju gärna vara vackert och förgylla platsen, men jag vill gärna ha något ätbart också. Jag har sett längst med E4:an att någon har planterat solrosor. Är egentligen inte så förtjust i den blomman, men det är kul att den blir så hög och syns, och så är den lätt odlad! Lite potatis vore gott också, eller jordärtskockor, då blir det både mat och höga, vackra blommor. Pumpor är vackra och uppseendeväckande.

 

Funderade på smultron också, men då vet man inte hur mycket hundkiss det kommer på dem, känns riskabelt. Tomater vore kul, men de kanske behöver för mycket vatten, och så äter kanske stadsråttorna upp dem.

 

Stockrosor ska jag ändå driva upp till Torpet, kanske ska sätta några i trekanten också…

 

På vägen hem ska jag reka platsen och planera vidare! Någon som har tips på grödor?

 

 

Läs mer på: http://www.tillvaxt.org och http://www.guerrillagardening.org/

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0