Vinbärssaft

På semestern gjorde jag två laddningar rödvinbärssaft. Blev väldigt god!

 

 

Ingredienser för 8 dl saft:

1 kg röda eller svarta vinbär

3-6 dl vatten

6 dl strösocker per liter avrunnen saft

1 krm natriumbensoat per liter avrunnen saft

 

 

Gör så här:

Bären behöver inte repas men skölj dem och rensa bort dåliga bär, och småkryp. Koka upp vatten i en stor kastrull, 3 dl om vinbären är röda och 6 dl om de är svarta. Lägg i bären och låt dem koka under lock i 10 min, tänk på att det lätt kokar över!

 

Sen ska saften silas. Om man gör saft någon gång per år så tycker inte jag att man behöver en silställning, jag tog en vanlig sil och satte över en bunke och la en bit finmaskigt myggnät över som jag hade kvar från att jag byggde myggfönster. Förra året använde jag en gammal kökshandduk, gick också bra. Men tänk på att den nog aldrig kommer bli vit igen, men går att tvätta och använda till nästa saftkok! Häll upp bärmassan i silduken och låt stå tills det slutar droppa, ca 40 min. Pressa eller tryck inte på bärmassan, då blir saften grumlig.

 

 

Mät upp saften och beräkna sockermängd, går att minska ner sockret lite om man vill. Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan och låt koka upp. Tillsätt sockret under omrörning. Låt saften koka på svag värme tills sockret smält ordentligt, ca 10 min. Tag bort det bildade skummet med en sked. Rör ut natriumbensoat med en liten mängd saft och rör sedan ner det i resten av saften. (Natriumbensonatet kan skippas om man vet att saften går åt snabbt eller om man tänker frysa den.) Häll saften på varma, väl rengjorda flaskor och sätt genast på korken. (Jag brukar hälla kokande vatten i flaskorna och sen hälla ut det precis innan jag häller i saften.) Förvara saften svalt.

 


 

 

Tips inför frysning: Det är bra att hälla upp den i burkar, inte flaskor. När saften är fryst är den ändå rätt mjuk och man kan ta en sked och gröpa ur saft till bara ett glas eller en kanna, och slippa tina all. 

 


Kommentarer
Postat av: Monica

Ja, då har jag läst allt! Meeer! Verkar som om det har varit ett bra bärår i år. Även här i göteborgstrakten har det dignat av vinbär. Äpplen och plommon blir det också i massor. Nu gäller det "bara" att ta tillvara så mycket som möjligt. Att använda sig av gamla, färgade flaskor och fina burkar är roligt. Sedan är det bara att njuta av och minnas tillbaka på den härliga men regniga sommaren.

2012-08-29 @ 18:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0