Glasverandan

Glasverandan är ett av årets största projekt.

 

 

När jag förra året rev bort lite gipsskivor hittade jag en blandning av pärlspont och slätspont. Har velat fram och tillbaka om jag ska behålla den eller byta ut den. Den är ojämn och lite trasig, målad i många lager färg (sista lagret rollad! Inte alls snyggt.) Men jag har nog kommit fram till att panelen är lite rolig, så nu ska den skrapas för att sen målas ljusgul (gulockra). Här och var kommer den behöva lagas och i vissa breda springor kommer jag trycka i lite latex.

 

Latex? Är det verkligen byggnadsvårdsmässigt?? Nej, inte alls. Min snickare/sambo kallar latexet ”snickarens bästa vän” och jag börjar förstå varför. Var väldigt anti när han först använde det på Torpet, men resultatet blir så mycket bättre! Om jag skulle använda spackel skulle det snabbt bli sprickor.

 

 

Verandan ska få golvlister och förhoppningsvis en ny dörr till ”tvagningsrummet” och helst en ny ytterdörr. Dörren till tvättrummet är en riktigt ful och billig dörr från kanske 60-talet, målad i blank beige plastfärg med mörkbruna foder. Här ska det såklart bli en liten söt spegeldörr. Ytterdörren drömmer jag om att byta till en gammal dörr med glas i, visar lite bilder snart!

 

 

Och som jag redan berättat så ska jag tapetsera övriga väggar med bilder ur floror, á la Linné och Frank. Tror att jag har tillräckligt många nu.

 

 

Har lite svårt att bestämma mig ang färg på dörrar och dörrfoder. Jag gillar verkligen den grå färgen som fodret på bilden har, men jag skulle vilja att dörren in till vardagsrummet skulle bli vit, och då måste väl det fodret också vara vitt? Kan man har olika färg på foderna i ett rum?

 


Kommentarer
Postat av: Sophie

Vilket härligt projekt! Hur funkar latex när du ska måla? Fäster färgen på latex? Har för mig att jag hade problem med det hemma i stan vid något tillfälle.

2012-04-14 @ 09:10:51
URL: http://ettgammalthus.blogspot.com
Postat av: Emma

De har mycket bättre priser på Himlas Outlet! och så har de nästan alltid en massa bra erbjudanden:) Det är verkligen värt ett besök:)

2012-04-17 @ 19:58:51
URL: http://franminsidasett.blogspot.com
Postat av: Clara

Hejsan!

Hamnade på din blogg när jag sökte på torp-bloggar och vilken mysig blogg du har!! Och vilket mysigt hus =) Kikar definitivt in här fler gånger!

Kramar Clara

2012-05-17 @ 07:53:56
URL: http://clarastorpdrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0