Pärlspont kanske…

 

Jag och killen satt och snackade tapeter (tur att han också är byggnadsvårdsintresserad!) och jag funderade på vad jag skulle ha på verandan/hallen. Då kläckte han idén om att ha pärlspont från golv till tak. Att jag inte har tänkt på det! Det skulle kanske förhöja ”veranda-känslan”? Hmm..

 

 

 

Bild lånad från expressen




Bild lånad från http://lillavillavita.blogspot.com

 

 

Min första tanke var sen: ”Fuska eller inte? Mdf med pärlspont look eller riktig i trä?”

 

Ni kanske tycker att jag svär i kyrkan bara av att tänka ”mdf”, men jag har kollat lite på bilder och det finns riktigt snygga. Kolla in:

 



Bilderna kommer från en tillverkares hemsida, http://www.panelskivan.se

Går dessutom så snabbt att sätta upp… Men byggnadsvård kanske inte ska gå snabbt. Hm.

 

Men så kollade jag upp priserna. Det blir nog ”riktig” pärlspont ändå.

 

Mdf ca 125:-/kvm

 

Riktig ca 135:-/kvm


Att jämföra med tapet, ca 5 kvm per rulle, á ca 500:-, ger 100:-/kvm.  

Trodde att det skulle vara mycket billigare med mdf. Jaja, tåls att tänka på.

 

Fördelar/Nackdelar med Mdf:

- går snabbare att sätta upp

- man behöver inte lacka kvistarna

- tunnare, bygger inte lika mycket, jag behöver alltså riva ner färre lager tapeter mm

- blir dock inte lika levande yta som riktig

 

Men i taket på övervåningen är det redan mdf-pärlspont så där tänker jag fortsätta med det. Behövs mer i ”hallen” utanför det lilla sovrummet. ”Hallen” är ett mörkt utrymme med en massa bråte i och med synlig isolering i hela taket, men det är inte ett prioriterat område just nu.

 

Nu är det bara några timmar kvar tills det bär av ut till Torpet! Med mig får jag några lupiner som mamma drivit upp, hoppas de kommer trivas där ute.


Kommentarer
Postat av: Lisa / Det vita torpet

Pärlspont är så himla fint på veranda! kör på det! jag hade problem att välja mellan tapet och pärlspont i köket så det fick bli halva rummet med det ena och halva med det andra. Men små verandor blir superfina med bara pärlspont tycker jag.



Vi har bara spikat "riktig" pärlspont och visst det tar en stund och är tråkigt att kvistlacka men det blir ju väldigt levande och schysst yta. Ett tips är ju spikpistol det hade inte vi men det borde ju gå snabbare då.



Lycka till!!



Lisa



2011-05-21 @ 11:11:09
URL: http://detvitatorpet.tumblr.com/
Postat av: Sophie

Oh, ja! Pärlspont kommer att bli jättefint! Jag blev förvånad över priserna du hade hittat, jag hade för mig att det var mycket billigare med lösa panelbräder än skivor. Men det kanske är lättare med lösa bräder i gamla hus som vinglar lite hit och dit? Skivor måste väl vara svårare att anpassa till krokiga vinklar och vrår?

2011-05-21 @ 18:14:15
URL: http://ettgammalthus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0