Börjar ifrågasätta linoljefärg…

 

Jag har ju alltid tänkt att jag ska renovera med gamla material och färgtyper. Kanske lite hjärntvättad av alla byggnadsvårdsbutiker så har mitt mantra varit att ingen annan färg än linoljefärg ska användas. Men nu börjar jag tveka…

 

Linoljefärgens nackdelar:

- torkar sanslöst långsamt

- behövs mååånga tunna lager

- luktar stark

- jobbigt att rengöra penslar

 

Linoljefärgens fördelar:

- slits snyggt

 

Men - hur mycket kommer mina dörrar, lister och foder slitas??? Golvet ska jag självklart måla med linoljefärg, men resten…




Men observera, alternativet är ju självklart inte plastfärg! :) Men någonting annat... Någon som har något förslag?


Kommentarer
Postat av: Where The Forest Ends

Alltså, jag har ju fastnat för äggoljetempera. Ett bra alternativ till plastfärg och inte alls lika besvärligt som linoljefärg.

Det torkar fort (härdas lite långsammare) och det är lätt att måla med och lätt att tvätta penslar osv

Ytan blir mattare än mattast och jättefin!



Det jag målat med tempera än så länge är ett helt rum inkl alla lister och dörrar.

http://wheretheforestends.blogspot.com/2011/02/groventren-igen.html

Och bord plus sex stolar till köket.

Och jo, all puts på spiskåpan, murstocken och det uppmurade runt kökspannan :)



2011-05-17 @ 23:35:51
URL: http://WhereTheForestEnds.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Klart du ska använda linoljefärg - vad skulle alternativet vara? Inte behöver man måla så många lager o om du tycker det torkar långsamt kan du tillsätta lite sickativ el ngt annat medel som gör att det torkar fortare.



Många besväras av lukten o inte är det några nyttiga substanser som avges under torktiden men man kan ju vädra?



Annars rekommenderar många äggoljetempera men det är ju också en linoljefärg fast med ägg i. Den torkar ännu långsammare men blir absolut stenhård så vill man ha snygg nötning får man nog vänta i några sekler.



Jag tänker prova en grej på några foder i hallen - måla direkt med konstnärsfärg på tub. Säkert muskelkrävande o tidsödande men jag tror det kan bli riktigt fint. Här törs jag inte tänka på torktiden. Kanske ska testa på brädstumpar först...

2011-05-18 @ 10:13:03
URL: http://bodanorregard.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag tycker inte linoljefärg luktar speciellt starkt, det kanske beror på vilken färg du använder? Har målat varenda list, väggpanel och tak i vårt torp med färg från Wibo (http://www.linoljefarg.se), och inte tänkt på lukten ett dugg under tiden.

Torktiden beror mycket på hur varmt det är inomhus, rekommendationen är att måla vid 20 grader, och då torkar det ganska snabbt, oftast inom en dag. Jag målade vårt kökstak vid bara 14 grader en vår, då fick jag vänta några dagar mellan varje strykning.



Man måste inte rengöra penslarna mellan varje omgång, eller ens överhuvudtaget. När jag målat klart pressar jag ur så mycket färg som möjligt ur penseln, stryker av den mot en 'strykbräda' och sedan ställer jag den i en glasburk med rå linolja så att det täcker borsten ordentligt. Ser man efter någon gång i halvåret att oljan fortfarande täcker borsten, så kan penseln förvaras så länge. När man ska använda den, pressar man bara ur så mycket olja som det går, stryker av överflödet mot en 'strykbräda' och så är det bara att måla igen. Givetvis får det ju vara samma kulör som man målade med tidigare, så man får ha en pensel per färg.

Någon gång emellanåt behöver man rengöra penseln för den blir för mättad med olja, då tvättar man den med såpa och varmt vatten.

2011-05-18 @ 13:21:35
Postat av: Sophie

Måste bemöta dina argument för jag tycker inte det här stämmer med min uppfattning om linoljefärg.



- torkar sanslöst långsamt: En strykning för mig med oförtunnad färg är alltid torr på 12 timmar(förutom sista strykningen som tar ungefär 24 timmar). Visserligen längre tid än vad som behövs för modern snickerifärg idag men ofta tycker jag inte man hinner måla mer än en strykning på en dag ändå om man har lite yta att måla. Jag tycker inte heller att 12 timamr är så lång tid.



- behövs mååånga tunna lager: Jag har aldrig målat mer än tre strykningar och ofta räcker det med två om man inte har ett jätteljust pigment i. JAg målar väldigt tunnt men tycker färgen täcker jättebra. Använder Ottossons färg numera. Det är endast den rent vita som inte ger full täckning vid tre strykningar men genom att bara blanda i ett uns grön umbra får man täckning ändå och det syns inte sen.



- luktar stark: Jag målar som sagt alltid oförtunand vilket är enklare tycker jag då färgen förutom att inte lukta av balsamterpentin torkar fortare och blir mattare snabbare. Färgen luktar linolja men jag tycker inte det luktar speciellt starkt. Klart man känner lukten om man stängt dörren och sen ommer in i ett rum som är målat men det försvinner på ett par dagar.



- jobbigt att rengöra penslar: Jag använder inget lösningsmedel utan tvättar med bara såpa och vatten vilket är enkelt och smidigt. Om man har penslar som använts mycket eller torkat in kan man bara ställa dem i en burk med såpa ett par dagar så löses färgen upp och de blir som nya.



Visst kan man ha olika uppfattning om hur färg är men jag kan verkligen inte se att dina nackdelar stämmer med hur linoljefärg är. Har du bra penslar och målar du utan lösningsmedel eller med?



2011-05-20 @ 05:17:11
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0