Marknadsundersökning: Bakelit

Och nu kommer den ”stora” marknadsundersökningen på nytillverkade uttag och knappar i gammal stil!

 

Vad jag har förstått så har Nacka byggnadsvård, Gysinge och Byggfabriken elartiklar från samma fabrikat, Manufactum en tysk producent. Från dem kan man handla direkt från på nätet. Obs: deras tyska sida har mycket större utbud än den engelska

 

Strömbrytare med trappfunktion - Vred

 

Nacka byggnadsvård 485:-, Gysinge 445:-, Byggfabriken 475:-, direkt från Manufactum 36€ (ca 324:-)

 

Är osäker på om Gysinges variant är utanpåliggande eller om man måste köpa till något för att den ska bli det.

 

Strömbrytare Vipp

 

Nacka byggnadsvård 415:-, Byggfabriken 395:-, Manufactum 30€ (ca 270:-)

Gysinge har en egen modell på vipp för 495:-.

 

Eluttag

 

Nacka byggnadsvård 275:-, Gysinge 270:-, Byggfabriken 265:-, Manufactum 21€ (ca 189:-)

 

Det tillkommer frakt på Manufaktum, men jag lästa på en diskussions sida att man aldrig betalar mer än 5€ (45:-) och att de har mycket snabba leveranser, 3-4 dagar. De hade även en bra support som talade bra engelska om man hade frågor.

 

Jag mailade dem igår och frågade om kopplingsdosor, de hade inga på sin hemsida.

 

Gysninge 130:-, Byggfabriken och Nacka byggnadsvård 145:-

 

 

Jag tittade även på en annan tysk tillverkare, Berker. De hade snygga grejer men lite dyrare. En väldigt svår sida att hitta på, priserna fanns bara på den tyska versionen av sidan.

 

Jag funderar på om jag ska ha vippbrytare där jag bara har en lampa, vridströmbrytare med kronfunktion i hallen där jag har två lampor (en inne och en utanför dörren) och en vridströmbrytare med trappfunktion i trappen upp till övervåningen.

 

För att spara in lite funderar jag på att köra på Eljos renova serie på de uttag som syns men som man inte så ofta pillar på och känner hur plastiga de är… Ha riktigt bakelit tex i köket där man sätter in brödrosten. Renova har ett snyggt dubbeluttag tycker jag (179:-). Finns i svart också.

 

Deras lampknappar är helt okej designmässigt men tydligen väldigt plastiga att ta på tyvärr. (109:- för det enkla och 179:- för det dubbla)





De har även fördelningdosor och lamputtag, men jag har inte bestämt mig för om de ser för moderna och plastiga ut. Man ska ju inte ta på dem, så de kanske kan funka. Såg just nu att kopplingsdosan från Eljo kostar 115:-, då kan man ju lika gärna köpa en i porlin från Gysinge för 130:-! Kom även på att mitt hus inte har några lamputtag, det är ju utanpåliggande el så i sladdändan är det bara en kontakt som man kopplar in lampan i.

Alltså, några såna här blir det inte för min del:




Oj, det här blev ett långt inlägg... Men om någon har några andra tips så välkomnas de! Har ju bara betat av två fabrikat, finns det fler?

Imorn ska jag på Antik och Kuriosa mässan i Kista! Bilder kommer.

Ha en trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Tobias

Http://www.elbutik.se har rätt ok priser på moderna uttag såsom eljos renova serie. De är till viss del plastiga, dock i och med att priset är en tredjedel av de äldre (på brytare och vägguttag).

4 dubbla vägguttag med renova=676kr med äldre bakelitmodellen och man köper i sverige: 2120. Så det var inte ett direkt alternativ när vi byter ut över 40 dubbeluttag allt som allt...

2011-03-26 @ 22:47:51
URL: http://hassleby.amiga.tm
Postat av: MrsUniversum

Hej, tack för kommentar hos mej!

jag gkjorde själv en undersökning av elartiklar på min blogg för ett par år sedan.

Du vet väl om att bakelit är plast, fenolplast???

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakelit

2011-03-28 @ 08:57:03
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Rickard Jönsson

Hej! Köpte bakelitströmbrytare från manufactum för några år sedan. Visade sig inte vara det lättaste att räkna ut exakt vad för varianter man behöver, och en del saker blev fel. Att skicka tillbaka och greja var ganska dyrt ock krångligt, det slutade med att jag skickade tillbaks en del och kompletterade från Byggfabriken. Till vårt nya hus blev det Byggfabriken direkt, de hade allt hemma, och lätt att få hjälp. Har insett att man lätt blir lurad av ett lägre pris, allt jobb man får lägga ner själv + frakter blir mycket dyrare i längden.

/Rickard, Lomma

2011-03-29 @ 10:02:35
Postat av: maria

Vi gjorde vår beställning direkt från Manufactum. Det blev bra mycket billigare än att köpa från en ÅF här i Sverige. För oss var det inget som beställdes eller skickades fel, och det vi har behövt komplettera (vissa saker pajade för att elektrikern skruvade för hårt t ex) har vi kompletterat via byggfabriken.



Däremot var de inte speciellt tillmötesgående när vi skulle reklamera en dimmer som gick sönder efter att vi bott i huset ett par månader bara. "Felanvändning", hävdade de och så bra var det med det.

2011-04-28 @ 09:47:10
URL: http://www.karleriks.se
Postat av: Stina

Hej,



Tre av våra eluttag från Nacka byggnadsvård har nu gått sönder. All inom tre dagar. De spricker. Och tyvärr är inte ägaren av butiken villig att reklamera... Som om inte resan till Nacka och resan tillbaka för byte var strul nog? Hur ser ni på kvalitet och service? Har vi haft otur? Det är ändå varor för 1000 kr... En strömbrytare är fortfarande hel men resten är obrukbart.

2011-10-30 @ 17:12:29
Postat av: Andrea

Tråkigt för dig Stina! Sprack de efter att ni satt upp dem eller under själva uppsättningen? Jag har köpt direkt från manufactum men faktiskt inte satt upp mina än. Har bara dragit om elen i köket och på verandan än så länge, och i köket blev det ingen taklampa och på verandan fick jag en gammal men oanvänd bakelin bytare av min elektriker. :)



Vänd dig direkt till manufactum. Men Rikard här ovan säger att han hade problem med det också. Men de är ju tyskar, se till att vara auktoritär och bestämd i din korrespondens med dem!



Det är väl ändå svensk köplag som gäller dem? När de säljer saker i sverige?

2011-10-31 @ 08:44:00
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0