Elektricitet..

 

…det är nått konstigt med det!

 

Ojojoj, vad jobbigt det är med el. Nu har allt stannat upp i väntan på att jag gör nått åt elen.

 

Jag trodde att det var dags för målning och tapetsering, men nej… Innan man målar och tapetserar måste man dra om elen, om det behöver göras, vilket absolut behövs. Tror inte att något har gjorts sen elen drogs in. Det är kuloledningar i såna där metall rör, bakelit knappar och någon 70-tals knapp.

 

Jag försökte hitta bilder på elinstallationerna men jag har aldrig tidigare tänkt så mycket på det där med el och kabeldragningar. Hittade en rätt dålig bild på knappen i hallen, en svart med dubbla knappar. På bilden syns även en kopplingsdosa och lite kablar.

 



Jag har gjort en första skiss för att se behovet:

 

Vill inte sätta uttag efter dagens standarder, 1 uttag per 4 meter vägg. Så mycket elgrejer har jag inte där ute, och det passar inte i ett sånt här hus heller.

 

Nu gäller det bara att bestämma vilka lampknappar och uttag jag ska ha och handla upp en elektriker. Har fått pris av en på 430:-/h, efter ROT avdrag blir det 215:-/h, han trodde det skulle gå minst 40h, vilket blir minst 8600:- i arbetskostnad. Sen tillkommer alla sladdar, knappar, uttag, kulodosor, proppskåp, resor mm. Kanske går det att recykla lite av det gamla…

 

Det där med knappar och uttag visade sig vara en djungel… Det är tydligen svårt att återanvända bakelit knappar då de oftast har torkat och faller sönder när man börjar skruva i dem. Vilken gör att många elektriker inte vill använda gamla pga garantifrågor.

 

Jag har nu ägnat mig åt att göra en marknadsundersökning av alla nytillverkade uttag och knappar i gammal stil. Den kommer imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0