En smak av sommar..


Igår hade jag tjejerna över på middag, lyxade till det genom att plocka fram lite vinbär ur frysen från i somras. Bakade min favorit kaka, vilken underbar smak av sommar.. Längtar tills buskarna dignar av bär på Torpet igen!

 


Här kommer receptet, går säkert att använda andra bär eller skippa bären. Det blir en rätt stor sats, räcker till många.

 

1 långpanna

3 dl socker

75 g smör

5 äggulor

6 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

1 1/2 msk vaniljsocker

2 1/4 dl kall mjölk

3 msk kokande vatten

2 msk ströbröd

 

Vinbärsmaräng

5 äggvitor

5 dl socker

1 1/2 msk vaniljsocker

3-5 dl röda vinbär (beroende på hur mycket vinbärssmak man vill ha)

 

1. Rör socker och smör vitt och pösigt. Tillsätt äggulorna. Blanda de torra ingredienserna och rör i omväxlande med mjölk och vatten. Bred ut smeten i en smord och långpanna.

2. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 15 minuter.

3. Vispa under tiden äggvitorna till ett hårt skum. Rör i sockret och vaniljsockret. Blanda sist i vinbären. Ta ut kakan. Höj temperaturen till 250 grader. Bred på vinbärsmassan. Grädda 5 minuter och låt den sen svalna något. Skär kakan i fyrkanter. Kakan kan frysas, men är förstås godast nygräddad.



Tog med mig resterna till jobbet, snart ska nog jag och gubbarna mumsa lite kaka.. Mmm



Kommentarer
Postat av: Lotten

Mmm... den ser riktigt god ut! Jag ska nog prova receptet någon dag. Jag gjorde paj på frysta hallon och blåbär i helgen och det var så gott med smaken av sommar. Man behöver verkligen det nu!

2011-02-09 @ 15:16:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0