Bänkskivan i köket

 

Fick en fråga ang bänkskivan som jag har i köket.

 

Jag ville att köksinredningen skulle se gammal och platsbyggd ut men hade varken tid eller budget för helt ny köksinredning. Så jag målade luckorna och stommen i samma färg, tidigare var stommen vit och luckorna beiga. Jag bytte handtag och ska sätta en sockel längst ner.

 

Bänkskivan ska se ut lite som ett bakbord. Jag köpte massiva, tjocka spontade golvplank, vi rundade av kanten framåt och satte på lister på de andra sidorna. Listerna skyddar även tapeten vilket är bra. Den är målad i linoljefärg, grön umbra. I början är den rätt känslig för fukt, det blir märken rätt fort, men den blir tålig efter att den fått härda ordentligt.


 







Att använda plank istället för en massiv bänkskiva blev både mycket billigare och ser betydligt äldre ut.

 

Den kanske kommer torka isär lite, men eftersom det var golvvirke så borde det vara rätt torrt. Lite sprickor är charmigt, även om det är lite opraktiskt och svårt att hålla rent.


Kommentarer
Postat av: MiaC

Aha, smart och faktiskt riktigt snyggt. Ska visa sambon, kanske blir till att "kopiera" din bänkskiva... skulle passa super i vårt torp med =)

2011-08-17 @ 21:26:49
URL: http://grantzlost.blogspot.com/
Postat av: Lina

Vi gjorde samma typ av bänkskiva av golvplank i vårt torp och vid en vattenläcka blev det lite glipor. De lagade vi med linoljekitt - bra till det mesta:) Funkar fint nu flera år senare så det kan jag rekommendera om du får lite mellanrum.



Mvh Lina

2011-08-23 @ 13:36:20
URL: http://www.glasbruksvillan.se
Postat av: Kjell

Hej!



Kul att läsa om vad som händer :)



Bara som ett tips: Man kan dra på linoljelack på bänkskivan två veckor efter målning för att den ska bli ännu mer tålig.



/K

2011-08-23 @ 19:06:28
Postat av: Martin

Hej!
Vi hittade ditt fina kök när vi letade inspirationsbilder för Durotapeten som vi tänkte slå till på.

Gillar verkligen hur du har matchat med färgen på kökluckorna. Törst man fråga vilka färg/färgkod det är?

2012-10-23 @ 20:39:42
Postat av: Andrea

Den gröna färgen är den enda som jag faktiskt har NCS kod på! Där har du tur. Titta i inlägget: http://entilltorpblogg.blogg.se/2010/august/linoljefarg-eller-inte.html Den ser mörkare ut på den lilla rutan än vad den är i verkligheten. Stämmer mer överens med bilderna på det färdiga resultatet. Lycka till!

2012-10-24 @ 08:58:17
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0