Spissvärta, eldfast lera och vedspisar

 Glömde säga att jag svärtade spisen i köket i somras. Blev superfint!


 

 

Nu måste jag bara kolla hur det är med leran ovanpå ugnen. Där ska man då och då lägga på ny, och jag misstänker att det inte är gjort på mycket länge.

 

Den här beskrivningen hittade jag på Ölands byggnadsvårds hemsida:

 

Så här gör du:

Eldfast lera bidrar till att ugns taket / kaminväggarna håller längre samt att en jämnare värme erhålles i ugnen. En sats lera innehåller 3,5 Kg lera och ett paket svarvspån á 1,5 kg. Järnfilspånen fungerar genom att de transporterar/magasinerar värme och att det armerar bruket.

 

Följ dessa steg:

  1. Blanda all lera och svarvspånet med vatten tills en tjock massa erhålles.
  2. Massan muras på hela ugnstaket / kaminväggen ca 10-15mm tjockt och så jämnt som möjligt och helt fritt från luftbubblor - dessa spränger nämligen bruket när man senare eldar.
  3. Låt kokplattorna och/eller ringarna vara borttagna under det första dygnet efter murningen.
  4. Efter tre dygn kan eldning påbörjas. Påbörjas eldning tidigare finns risk för sprickbildning i massan. Viktigt! Eldning skall ske försiktigt de första gångerna

 

Tips ! Ställ 4-5 värmeljus i ugnen då tränger fukt lättare ur leran och förhindrar att fukten byggs in, vilket kan resultera i att leran spricker.

Med t iden måste nytt lager eldfast lera muras på.


Lycka till Önskar Ölands byggnadsvård :)

 

 

Enligt en annan hemsida jag hittade så vet man när man måste lägga på mer lera när piggarna syns, på ovan sidan av ugnen finns det tydligen små piggar som helt ska täckas med lera. En hink lera och spån kostar runt 200 kr, så det är inte så dyrt!

 

Fick tips av en gäst att lägga tegelstenar i ugnen när man inte använder den, då hålls värmen kvar mycket längre! Det ska jag prova i vinter så att det inte blir så kallt att gå upp på morgonen..

 

Vedspisen i gäststugan har kladdmajan som bodde på Torpet innan mig målat med en silver färg! Den sitter som berget, men med hjälp av ett färgborttagningsgel har jag lyckats få bort nästan allt på framsidan, som är blank. Svårare var det på den skrovliga ovansidan… Ska testa med värmepistol när jag åker ut nästa gång!

Här är en gammal bild från när jag precis börjat skrapa:


 


Kommentarer
Postat av: Sara

Vad intressant, det där med leran! Det hade jag aldrig hört talas om. Jag dammsög bort en massa, vad jag trodde aska, där i somras. Kanske det var gammal lera? Och bra tips, med tegelstenarna! Var köper du leran?

2010-09-06 @ 19:15:58
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Andrea Malmsten

Leran ska finnas på vanliga byggmarknader, men om man vill betala överpris kan man gå till Gysinge eller andra byggnadsvårdsställen.. ;)

2010-09-07 @ 09:11:47
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0