Beskärning av Jasmin, nej Schersmin!

Inför nästa helg när jag ska till Torpet och förhoppningsvis hinna byta panel på verandan som nu är klädd i masonit skulle jag kolla upp hur jag ska beskära den enorma Jasminen som står nära fasaden. Men tji fick jag, det som de flesta kallar Jasmin är egentligen Schersmin! Två helt olika sorters blommor, inte ens släkt!

 

Jasmin:


 
Doftjasmin



Vinterjasmin



Schersmin:

 

 

Schersmin kan beskäras från att den har blommat till vårvinter. Antingen kan man bara ta de stora grova grenarna och såga av dem så långt ner som man kan eller så tar man lite här och var där man tycker att det behövs. Det går även att klippa ner den helt för att föryngra den.

 

Även om den står lite tokigt, alldeles för nära huset, så tror jag inte att jag kommer lyckas att flytta på den… Den är enorm och rötterna går in under huset. (Vilken egentligen inte alls är bra…) Dessutom har jag inte någon annan plast för den i trädgården, så den får står kvar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag har en Schersmin och en Doftjasmin.

Skulle vilja klippa ner min Doftjasmin nu (febr/mars), för den skymmer Forsythian..

Går det bra? Så den blommar i år..

2012-02-27 @ 19:40:35
Postat av: Andrea

Nej, min blommade inte det året jag beskar den, men jag klippte bort rätt mycket på den. Om du bara tar vissa stora grenar och inte "toppar" hela busken så kan du kanske få den att blomma i år. Men jag är ingen expert på området. Lycka till!

2012-02-28 @ 10:40:48
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0