Riva - roligare än att bygga..?

 

Att få riva saker är väldigt kul… Självklart är jag för att vårda gamla vackra hus! Missförstå mig rätt. Men att få riva ner det fruktansvärt fula frigolit undertaket i min lilla hall var väldigt kul. Det är så lätt att riva, inget material behöver köpas eller någon direkt planering ske innan, det är bara att ta fram hammaren eller kofoten och riva.


 

Hittade dessutom ett vackert gammalt brädtak under! Hur kan man vilja dölja det med ett fult undertak?! Så nu är det bara att skrapa, slipa och måla det i en matt, vit linoljefärg!



 Spjälorna vid trappen rök också, de kändes inte så 1800-talsmässiga.


Frågan är nu hur jag ska få mer 1800-talskänsla på trappan? Mamma tycker att jag ska måla den vit eller ljusgrå. Men jag är rätt så förtjust i den gröna färgen… Kanske skulle lite snickarglädje göra susen? Eller en mer bearbetad dörr till städskrubben?


När jag ändå skriver om lillhallen så kan jag passa på att visa en bild på hur golvet ser ut där nu. Efter att jag rev bort plastmattan så hittade jag det här:

 

Först tänkte jag att jag skulle behålla det som det är och bara måla de obehandlade plankorna i samma färg som de ursprungliga. Men eftersom jag kommer ha ett rutigt, grått, målat trägolv i köket och ett skurgolv på verandan så kan jag inte ha en tredje typ i lillhallen. Så nu är nog planen att lägga ett skurgolv ovanpå.

 

Nu ska jag ut på nätet och spana efter 1800-talstrappor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0