Hur mår timmerstommen?

 

I söndags kom snickaren ut till Torpet för att diskutera hur vi ska göra med fasaden. Den var minst sagt lustigt lappad, med impregnerat virke.. Virket låg kant i kant med ytterkanten på timmerstockarna vilket lämnade ett tomrum bakom. Och det var inte direkt tätt lappat heller.

 



Men eftersom det bara är under fönstret så beslöt vi att låta det vara och bara byta bottenstocken. Han ska även pula in lite isolering bakom lagningen så att det inte blåser in så fruktansvärt. Hela fasaden ska bytas också men snickarglädjen ska sparas. Telefonledningen ska skrotas, vilket både är 1800-talsmässigt och 2000-talsmässigt!


Fönsterbrädan måste bytas också, och brädan ovanför fönstret. När jag och mamma stod inne och skrapade den fönsterkarmen på kvällen så dalade färgflagorna ut, så otätt är det!


Ska bli spännande att följa snickarens arbete! Jag kommer hänga över axeln på honom hela vägen. ;)


Kommentarer
Postat av: Claudia

Tack så mycket, jag är glad att du gillar bilderna! Nej, än så länge är han ingen modell men jag försöker övertala honom!

2010-06-14 @ 20:41:55
URL: http://cloudy.webblogg.se/
Postat av: Lotten

Kul att följa dig och ditt torp! Någon mer toka än jag som tycker det är spännande med panel och timmer... : )Vilket byggfusk du hade under fönstret! Hur tänkte dom egentligen?

Varför ska du byta panelen?

2010-06-15 @ 09:13:37
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Claudia; om din bror är singel... ;)



Lotten; Ja, riktigt byggfusk! Men just nu känner jag inte att det är värt det att byta alla stockar upp till fönstret, så mycket annat som jag vill lägga pengar på. Så det får vara så. Panelen var fult gjord, och dessutom avdelad med en konstig dropplist straxt under fönstret. Resten av huset har locklistpannel, så det vill jag ha även här. Och bottenstocken ska bytas, den mår inte så bra. Lika bra att fixa fasaden samtidigt!



Jag följer ditt torp med stor spänning också!



2010-06-15 @ 09:57:52
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Ami

Vilket fint torp du har och vad du jobbar med det! Kul att följa i din blogg. Har själv ett torp i Östergötland sen ett par år. Har en fråga angående byte av bottenstock - vad valde du för virke och vad fick du betala?

2011-07-30 @ 22:31:36
Postat av: Andrea

Hej, kul att du har hittat hit och gillar bloggen. :)



Jag bytte tillslut inte bottenstocken, resten av den mådde bra och även den på norra sidan. Men om du vill ha tips om stockar så prata med Lotten som har kommenterat här ovan. Hon kan allt om timmring!



Lycka till,

Andrea

2011-08-08 @ 13:55:23
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0