Vad har då hänt i sommar?

Innan sommaren gjorde jag en prioriteringslista, nu är det dags att följa upp den.

 

- Skrapa och måla taket i lillhallen, linoljefärg

Status: Nej, inte påbörjat

 

- Lägga trägolv i köket

Status: Golvet är köpt men inte lagt

 

- Måla köksgolvet med snedställda rutor, linoljefärg

Status: Inte hunnit lägga golvet än… 

 

- Måla köksluckorna

 Status: Japp! I en ljusgul nyans, kanske ska målas en gång till

 

- Lägga trägolv i stora och lilla hallen och såpa det

Status: Japp! Tog längre tid än jag trodde, bilder kommer snart. 

 

- Skrapa klart alla fönster- och dörrkarmar invändigt och måla dem, linoljefärg

Status: Nästan! Om det inte hade varit för att mamma bosatte sig på Torpet i en månad i sommar och skrapade i stor sätt varje dag så hade det inte varit alls klart. Det är tre dörrblad och ett fönster kvar. 

 

- Lämna in det norra fönstret på renovering, trä behöver bytas ut

 Status: Fönsterkillen var och kollade, nu väntar jag på en offert. Men ca 800:- per fönster par fick jag som cirka pris. Helt klart värt det!


- Renovera fönster

 Status: Skippar att göra själv, det är alldeles för tråkigt, tar för lång tid och är inte speciellt dyrt.

 

- Byta fasad på verandan, är masonit på den nu..

Status: Inte på börjat, kommer nog få vänta till våren.. 

 

- Måla de delar av fasaden som snickaren bytt

Status: Klart! 

 

- Måla de detaljer på huset som ska vara vita men som idag är övermålade i rött

Status: Insåg hur jobbigt det är att få bort falurödfärg för att kunna måla vitt, så jag lägger det projektet på is. Det är inget som är akut. 

 

- Byta betong plattorna framför dass till naturstensplattor

Status: Hade sett jättefina plattor på ödetomten men nu är det en djungel där så jag hittar inte tillbaka till dem! Får bli ett projekt till våren kanske. 

 

- Måla dass invändigt, från furu till vita väggar

Status: Japp, klart! Och det blev super fint. Är en fröjd att gå på hemlighuset nu. Mamma målade det mesta av det.

 

Och så blev det ju så att jag gjorde saker som inte var med på listan… Bland annat plockade jag massor av vinbär och hallon, plockade fin handsmidd spik från några ruiner, städade i vedboden, fixade ett litet badrum, skrapade på vedspisen i gästhuset som förra ägaren målat med silver färg (!), sotat spisen i köket, med mera, med mera..

 

Men det har varit en underbar semester och sommaren är inte slut än!

 

I dom följande inläggen ska jag försöka visa bilder på allt som jag gjort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0