Ödetomtens skatter

 

Bredvid mitt torp finns en stor öde tomt. Eller den är egentligen inte öde, tidigare stod det tre stycken torp på den. Och vackra gamla ekar, enar och 300 åriga granar. Det fanns också tio sorters orkidéer och vackra gamla torp-trädgårdar med blommor, bärbuskar och fruktträd.

 

Men inget av det finns kvar. Jag hann inte se tomten innan en bulldozer kom och tog bort en meter av jordskorpan med träd, växter och allt och innan brandförsvaret var där och ”övade” och brände ner de gamla torpen. Nu ska det snart byggas sju villor på tomten, men inget vet när.

 

Under tiden så roar jag mig med att rädda vad som räddas kan! I ruinerna av de gamla torpen har jag hittat massor av handsmidd spik och gamla marmor plattor som jag ska ha framför vedspisen i köket när jag lägger trägolv. Har även hittat porslinsgrejer till elen, vet inte hur mycket av det som jag kan använda..





Och i trädgårdarna gräver jag upp det som jag tycker är vackert! Har bland annat tagit den här fingerblomman:

 

 

Och en orkidé av något slag, har kollat i min flora men kan inte förstå vilket sort det är.. Ska ta bättre bilder så kanske någon kan hjälpa mig!

 


Har även tagit en krusbärsbuske som jag tidigare har berättat om. Skulle vilja gräva upp alla växter på tomten, men jorden är hård efter bulldozerns framfart och jag har inte heller plats för alla…


Kommentarer
Postat av: Lotten

Vilka monster! Hur kan dom göra så?! Men vilken fyndplats för dig : )

Är du säker på att den där blomman är en okidé förresten? Det ser nästan ut sm en såpnejlika.

2010-08-13 @ 17:49:17
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0