Trädgårdsland

Som jag skrev tidigare så vill jag anlägga ett trädgårdsland! Så nu har jag läst på om hur jag ska gå till väga.

 

Många sidor förordar att man ska gräva bort massa jord så man får en djup grop för att sedan köpa jord för att odla i, men det tänker jag inte göra! Det finns ju massa jord i backen.

 

Ett bra tips jag hittade var att man gräver bort ”skalpen” på marken (allt gräs, mossa och ogräs) gräver runt och luckrar upp jorden för att sen gräva ner tuvorna med rötterna uppåt. Då blir de till jordförbättring när de förmultnar! Men man ska nog gräva ner dem rätt djupt så att man inte får upp allt ogräs igen..

 

Jag har en gammal kompost som ingen gjort ”uttag” från på många år, så den tänkte jag gräva runt i och lägga i mitt land. (Måste bara flytta på lite hallon som rymt upp i komposten först..) Och så åker jag förbi något stall på vägen ut och köper (eller om jag har tur får) lite hästgödsel. Jag är av den bestämda åsikten att det inte ska behöva kosta skjortan att få gröna fingrar!

 

Har inte bestämt mig om jag ska ha kantstenar runt mitt land eller om jag ska fläta en kant av grenar.. Det finns många vackra stenar på allmänningen bredvid mitt torp. Det får bli en senare fråga!

 

Men stigar mellan raderna av grönsaker behöver jag, och till det tänkte jag använda ett gäng tjocka brädor som jag hittade i vedboden. Blir nog fint slitna med åren. Hoppas bara de inte blir för hala..

 

I landet blir det potatis, morot, jordärtskocka och mangold. Alltså växter som inte kräver så mycket kärlek och vatten.

 

Har bestämt mig för att jag vill ha rabarber också, men den får nog stå någon annanstans.

 

Stockrosor vill jag också ha! Fast nära huset, tycker de skulle passa så bra därute. Har köpt ängsblandning och lupinfrön också! Men det kanske jag redan skrivit..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0