Stockrosor

 

Nu när våren äntligen ger sig till känna börjar det klia i mina fingrar. Vill ha smutsiga händer och jord under naglarna!

 

Förra helgen röjde jag i min trädgård inne i stan och stoppade ner bondbönor i marken. Och började förkultivera sockerärtor (som ska bo i stan) och stockrosor som ska ut till torpet!

 

Det finns stockrosor som är ett åriga, två åriga och perenna, men vanligast är tydligen de två åriga. Det finns rosa, gula, vita, svarta och röda i många olika nyanser.

 






Jag plockade mina frön för två år sen från en stockros längs en vägkant. Kommer inte ihåg vilken färg de var eller om blommorna var enkla eller fyllda, så det kommer bli spännande att se. Men de måste ha varit vackra, annars hade jag nog inte tagit frön från dem!

 

Jag planerade dem i söndags kväll och imorse när jag vattnade så hade redan en kommit upp! Knappt fyra dagar senare. Nu står de i mitt miniväxthus i såjord, men så fort de blir hanterbara ska de sås om i blomjord och få större krukor. Sen kommer de nog att få stå i stan tills de växt till sig ordentligt.

 

Jag läste på bloggen ”slottsträdgårdsmästaren” att: ”Frö sås i krukor eller sålådor i juni-juli. Så inte för tidigt på våren, eftersom risken då är stor att plantorna börja blomma redan den första sommaren och då inte hinner bli tillräckligt kraftiga för att kunna överleva vintern.” Men det tänker jag skita i och hoppas på det bästa! Vore underbart med blommor redan i år! Fast jag kan ju så några frön i juni-juli också så är nästa år säkrat..


Det stod också att Stockrosor vill ha en solig plats men inte en direkt södervägg, men det skulle ju vara så fina mot fasaden vid entrén, och den råkar ju ligga i söder.. Testar i år så får jag se!

 

Fast den fasaden ska bytas och bottenstocken ses över, så jag kommer inte att kunna plantera ut dem förens det är klart, men min snickare sa att han skulle hinna fixa det under våren eller tidiga sommaren.

 

Nu håller jag tummarna för att de är vita eller ljusrosa och med fyllda blommor!

 

Imorgon ska jag ut till Torpet och fira Valborg. Det som står på att-göra-listan är:

-         Gräva upp och göra ett trädgårdsland

-         Stoppa ner potatis i jorden

-         Stoppa ner jordärtskockor

-         Plantera min rabarber som jag köpt

-         Så ängs blomster

-         Så morrötter

-         Skrapa färg från fönsterkarmar och dörrar

 

Längtar!


Kommentarer
Postat av: Lotten

Ho ho... Vart tog du vägen? Jag saknar dina inlägg! : )

2010-05-18 @ 10:05:31
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Hej! Förlåt, det har varit mycket på jobbet och så var jag ute på torpet över hela kristihim. Men nu kommer det snart inlägg och bilder!

2010-05-19 @ 09:15:23
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0