Bollen är i rullning!

Många samtal har det blivit till snickare, skorstensfejare och rörkillar..

 

Fasaden har blivit lite rutten på båda kortsidor och behöver bytas, kanske är även den nedersta stocken angripen. I lördags när jag var ute på Torpet kom en trevlig kille från en lokal byggfirma förbi och tittade så nu har jag fått en offert på arbetet som jag är nöjd med!

 

Jag är ganska händig tycker jag, men att med domkraft hissa upp mitt torp och byta syll kändes inte i min liga.

 

När han var där tittade han även på taket på gäststugan och sa att det är det som är mest akut att åtgärda. Jag visste att det skulle behöva bytas, men kanske inte att det var så bråttom.. Det är ett gammalt papptak som är helt övervuxet av mossa. Han föreslog ett plåttak som måttbeställs och kommer klart från fabrik och som ser ut som ett gammalt plåttak. Jag var lite sugen på takpannor, men han sa att mitt tak inte skulle orka bära pannor eftersom stommen inte är dimensionerad för det. Så det blir nog bra ändå.

 

Har även fått offert från en lokal skorstensfejare, men den är jag inte lika nöjd med… han tyckte att kakelugnens skorsten skulle behöva rivas ner och muras upp från bjälklaget. Får se vad nästa kille säger. Till vedspisen i gäststugan skulle det räcka med att föra ner ett sånt där tätnings rör.

 

Har insett att jag måste byta pump också.. Den som finns just nu är en sugpump från 70-talet som saknar en packning. Har läst allt jag kommit över om pumpar och förstått att jag borde ha en sänkpump istället. Skulle vilja ha en varmvattensberedare och elslinga i backen när jag ändå håller på… Får se hur det blir!

 

Längtar så till Valborg när jag ska ut nästa gång!


Kommentarer
Postat av: Lotten

Vad duktig du är som håller på och skaffar offerter och sånt! Och det är rätt, är du inte nöjd så gå till nån annan!

Låter oroande det där med skorstenen. Varför behövde den muras om? Min är sprucken och jag tycker det verkar otroligt besvärligt att mura om hela så det hoppas jag att jag slipper. Vågar nästan inte tänka på det...

Jag tänkte byta syllen på mitt torp i sommar. Får se hur det går... Men jag gick en väldigt bra timringskurs i våras och efter det kändes det inte så svårt längre. Man kan ju lära sig väldigt mycket också av att försöka tänker jag!

Synd att du bor i Stockholm, annars kunde vi ju hjälpas åt : )

2010-04-29 @ 09:10:27
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Jag har arbetat som inköpare på NCC.. ;) Så jag har fått in rutin på sånt här!



Den andra skorstenskillen var ute idag, han ringde mig nyss. Han bekräftade att skorstenen var i dåligt skick och sa att man antingen kan riva ner den en bit och mura upp en ny eller föra ner ett rör i den. Att föra ner ett rör är billigare så jag frågade vad skillnaden skulle bli i prestanda och han svarade att det inte bli någon skillnad. Men varför då riva ner den?!



Han skulle maila mig en offert så då har jag något att jämföra med. Men om det är ungefär samma pris så river jag hellre och bygger upp igen, känns mer genuint!



Han sa även att den inte har används på länge och att den var full av kajbon hela vägen ner... Kommer nog bli ett rejält arbete att få den att fungera, men det är det värt! :D



Var tvungen att kolla upp var Flodingsås ligger, och det var lååångt bort från mitt torp! Vi får hålla oss uppdaterade här på nätet och dela med oss av tips och trix.



Kursen du gick lät jättespännande!

2010-04-29 @ 15:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0