Tapetval och panelfärg

I gästrummet är det en original bröstpanel, eller kallas det bröstpanel när den inte går upp till brösthöjd..? Lårpannel? Haha..

 

I det här inlägget trodde jag att jag mer eller mindre hade bestämt mig. Det skulle bli tapeten Vera och matchande grön panel.

 

 

http://entilltorpblogg.blogg.se/2014/february/uppdatering-fran-huset.html

 

Men så snubblade jag över tapeten Penelope, också från Sandbergs. Vera andas kanske lite mer 20-tal, även om Penelope också är från ungefär den epoken. Jag tycker kanske är Penelope är lite vackrare och mer i stil med Morris tapeten som vi har i master bedroom, mer Vera kanske passar huset bättre, den känns kanske mer Svensk och lantlig? Penelope är grönare än på vissa av bilderna nedan, de grönaste bilderna är mest rättvisande.

 

 
 
 
 

Så nu är frågan: Vera eller Penelope? Och andra frågan: off white eller grön bröstpanel? (Panelen i övre och nedre hallen blir fortfarande jugend-grön. Golvlister och foder blir grå som i resten av huset och taklist och tak är vita.)

 

 Penelope + grön panel:

 
 Penelope + vit panel:
 
 
Vera + grön panel:
 
 
Vera + vit panel:
 
 
 

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!
Jag tittade lite i din fina blogg och snubblade plötsligt över en bild med en gul tapet med vita prästkragar (finrummet benämndes det, fotot var eg. på en kanna). Hjärtat började klappa lite extra för det är ett tapetmönster jag haft i mitt barnrum (ett hus som inte längre tillhör familjen). Vet du var tapeten finns och vad den heter? Så tacksam för svar! /Anna

2016-03-06 @ 19:42:09
Postat av: Cathrin

Alla alternativ ser fina ut, men absolut finast är Vera med grön panel.

Svar: Det lutar faktiskt åt vera med grön panel! Inte långt kvar till målning och tapetsering nu.
Andrea

2016-03-06 @ 20:53:39
Postat av: Andrea

Hej Anna, kul att du hittat hit!

Tapeten är från 60/70-talet tror jag, satt där när jag köpte torpet. Hade den i sovrummet också men i en annan färgställning, gul/grön. Jag kanske har en rulle någonstans, på den kanske det står ett namn. Kan kolla nästa gång jag är där om du vill! Det produceras med största sannolikhet inte fortfarande, men kan gå att hitta i butiker som säljer gamla tapeter, tex: http://www.tapetorama.se/

2016-03-07 @ 12:57:19
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Cathrin

Ser fram emot att se foton när ni är färdigmålade och -tapetserade! 😊

2016-03-13 @ 21:15:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0