1920-tal

Det är lätt att tänka sig hur man renoverar ett torp från 1850. Man ser tapeterna, färgerna, möblerna framför sig. Men det är betydligt svårare med ett hus på landsbygden från 1920! Hur såg möblerna ut? Vad var det på väggarna? Om man söker på 1920-tal så får man bara stilidealen från städerna, modernismen började komma, tidig funkis, 1920-talsklassicism. Men trender tog lång tid att ta sig ut på landet.

 

1920-tal

 

Men om jag istället tittar på trenderna perioden innan, 1910-1919 (Nationalromantiken), så känns det inte heller rätt för vårt hus. Det känns också för modernt och man får även där mer stilideal från städerna. Hur långt efter var de på landsbygden? Var de så långt efter att de på 1920-talet fortfarande inredde med Jugendstil (1898-1909)?

 

Nationalromantik

 
 
 
Jugend
 
 

På tal om Jugend så hittade jag det här övergivna huset när jag googlade efter Jugendbilder, otroligt vackert! Hur kan någon överge ett så vackert hus?? Här kan ni läsa mer: http://fredricsson.blogspot.se/2010/08/jugend-villan_5385.html

 

 

Visst att man ska inreda som man själv tycker är vackert men vi vill gärna få tillbaka den gamla känslan i huset och vi kan hitta tapeter som vi gillar från alla dessa epoker.

 

Det bästa vore att hitta ett liknande hus med mer originaldetaljer bevarade för att hitta inspiration. Jag har letat på hemnet.se, men de flesta hus från den här tiden har blivit renoverade både en och två gånger under årens lopp.

 

Jag har även tittat på Carl Larssons bilder, där kan man få väldigt mycket inrednings inspiration.

 

 

Och även på andra konstnärer.

 

 

 

När vi väl börjar skala av väggarna kommer vi säkert hitta vackra originaltapeter att inspireras av. Mer bilder kommer! 

 

PS: När jag hittat bilder på nätet som jag vill spara så ”pinnar” jag dom här: http://www.pinterest.com/amarriesa/countryside-home/


Kommentarer
Postat av: Lotten

Tycker du att det är lätt att föreställa sig en interiör från 1850? Det tycker inte jag... : )

Om det var jag som skulle inreda ett 20-tals hus hade jag nog satsat på Art deco- det är fint!

2013-10-07 @ 14:38:36
Postat av: Andrea

Ja, jag ser framför mig schablontapeter, pinnstolar, kökssoffor, en vedlår med allmogemålning, ett rustikt hörnskåp, fällbord... Men jag kanske är fel ute? Torpmiljöer från 1800-talet känns det som att man ser rätt ofta i Gård och Torp.

Art deco känns så stads-igt. Jag har svårt att se det i en lantlig miljö.. Men några såna objekt kan man ju ha. :) Bilden längst ner är min favorit, även om den inte är så tydlig. Är en härlig känsla i den.

2013-10-10 @ 17:00:20
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Birgitta

Ja, det där med möblering och färg på väggar är inte lätt. Har själv ett torp från 1834 som jag vill inreda i passande stil och har väl tänkt som du ungefär: pinnstolar, kökssoffa, enklare tapeter eller pärlspont. För att få lite inspiration annan än Gård & torp tittade jag på Utvandrarna (ca 1840-1850) och där fanns det verken färg, mönster eller något överflöd av någonting. Väggarna var av rent timmer utan färg, ett enkelt bord och några stolar med lite sparsam färg på. Tror att det också fanns något hörnskåp. Har tittat lite på Raskens som är lite senare tidsmässigt, tror att det är 1870-tal. I filmen verkar det vara bättre ställt i stugorna med lite stänkmålning och fler möbler. Hur det var förr i stugorna var säkert ganska olika beroende på vilken landsände det var i och självklart vilken typ av stuga (gård, soldattorp osv). Utvecklingsmässigt hände det ju dessutom mycket under hela 1800-tal.
Fina inspirerande bilder du funnit, både här och på pinterest.
/Birgitta

2013-10-18 @ 13:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0