Små söta kakor

Förra helgen provbakade jag småkakor till bröllopet. Tanken är att vi till brunchen dagen efter ska några olika sorter. Jag gillar finska pinnar så jag tänkte göra små hjärtformade.

 

Ville inte baka så många så jag halverade receptet, men missade att halvera sockret… Blev lite väl söta! Och så hade jag inget ägg att pensla med. Får se till att öva en gång till! Men söta, både till smak och utseende blev de!

 

I Andreas kök är den översta lådan även ett bakbord, mycket praktiskt.



 

 

Jag använde det här receptet: http://www.arla.se/recept/mordegskakor/

200 g smör, rumsvarmt

1 tsk vaniljsocker

1 dl strösocker

4 1⁄2 dl vetemjöl

 

Vispa smör, vaniljsocker och socker med elvisp, använd visparna, tills allt det blir ljust och poröst. Tillsätt mjölet och vispa på låg hastighet tills det blivit en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. Ta upp degen på köksbänken och baka ut den. Den här degen kan bli både finska pinnar, brysselkex, syltkakor eller uppåkrakakor beroende på form och hur man pyntar dem. Se länken!

 


Kommentarer
Postat av: donnasandra

Mums!!!

2013-05-28 @ 22:10:33
URL: http://donnasandra.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0