Bröllopsmenyn

Det finns ingen gräns för hur mycket ett bröllop kan kosta. Vi satte tidigt en budget för vad vi ville att det skulle kosta, vilket jag tycker att alla som planerar ett bröllop ska göra.

 

Jag ville gärna att vi skulle göra mycket själva, inte bara för att minska kostnaderna utan även för att det blir mer personligt och att jag vet att maten blir bra om jag lagar den. Själv är bäste dräng! Eller piga i det här fallet…

 

 

Till förrätt lagade vi en hummersoppa, från grunden på riktiga, färska humrar. Brynte skalen, i med en massa grönsaker osv. Vi använde det här receptet: http://www.systembolaget.se/MatDryck/Recept/Recept/Hummersoppa/. För 70 personer gick det åt 17 humrar, det som tog mest tid var att rensa dem, men annars var det inte svårt. Vi hade hunnit provlaga den några gånger innan bröllopet så att vi kände oss trygga med att den blev god. Vi gjorde den måndagen innan bröllopet, frös hummerköttet och soppan var för sig och lät den tina långsamt, från fredag till lördag. Innan gästerna kom i la servitriserna hummerköttet och en liten timjanskvist i skålarna och sedan gick de runt med kannor och hällde upp soppan i allas skålar. Det blev fantastiskt god!

 

Till huvudrätt blev det en buffé med varmrökt lax från ett lokalt rökeri, rökt lamm (också det lokalt, köpt på ica så de la även upp det snyggt), fransk potatissallad som vi gjort själva, grönsallad med blad, avokado, gurka, tomat, sockerärtor och lite frön, till det hade vi gjort en god salladsdressing. Vi hade gjort två olika såser som passade till både laxen och lammet, en med yoghurt och getost, och en örtagårdssås. Vi hade bakat bröd och frusit in, köpt brie och gruyère. Helt otroligt gott!

 

 
 

Som efterrätt hade vi köpt champagne sorbet på Stockholmsglasshus. Vi kulade upp den innan och styckfrös kulorna så att det skulle gå snabbt att lägga upp. Till det hade vi en bädd med hackade jordgubbar.

 

Sen blev det tårta! Först ville jag baka dem själv, men Andreas övertalade mig att vi hade nog med grejer att göra innan så vi köpte dem av bageriet på ica. Blev två olika sorters moussetårtor med brownie botten, hälften med choklad och vit choklad, och hälften med hallon och citron. Vi bad dem att inte pynta dem utan vi la på en hög med hemplockade vinbär på chokladtårtorna och hallon på hallon- och citrontårtorna. Super gott!

 

 
(lyckas tyvärr inte vända på fotografens bilder...)
 

Vi snålade inte på något och fick mycket beröm för maten! Många sa att det var den godaste bröllopsmeny de ätit. Och därför måste jag avslöja vad det kostade! Jag hade räknat med 300:-/pers för all mat inklusive en stor lyxig frukostbuffé dagen efter, men det landade på straxt under 250:-! (Alkoholen är inte medräknad)

 

 

Kommentarer
Postat av: eva

Jag var där!!!!

Helt fantastiskt underbart från början till slut!

2013-08-16 @ 20:02:54
Postat av: Cathrin

Menyn låter ju helt fantastisk, och tänk att det går att göra så billigt!

Gifte ni er i Väddö kyrka eller ute i det fria vid torpet?

2013-08-17 @ 18:32:17
Postat av: Josefin

Hej!
Min syster har nyligen bestämt sig för att gifta sig nästa sommar och är helt såld på att ha mottagning i en lada, så jag har suttit och letat inspiration på nätet och hittade din blogg. Gud vilket underbart bröllop ni verkar ha haft, allt var verkligen så vackert! :)

Jag undrar bara om du har något tips på en bra lada i närheten av stockholm, eller om du hittade någon bra sida när ni letade efter en till ert bröllop?

Hälsningar
Josefin

2013-08-20 @ 10:48:23
URL: http://norivers.tumblr.com
Postat av: Andrea

Hej Josefin! Kul att du hittat hit. Vi har fritidshus i Roslagen (som bloggen handlar om) och det var av vår granne vi lånade ladan/maskinhallen. Men om du googlar "hyra lada för fest" så får du många alternativ tex: http://www.langangensgard.se/ och http://www.lasatter.se/.

Lycka till!

2013-08-20 @ 14:57:02
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Andrea

Såg att jag glömt att svara Cathrin! Vi gifte oss i trädgården vid vår nyrenoverade flaggstång. :) Kyrkan är inget för oss, vi är inte troende.

2013-09-09 @ 09:22:57
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0