Rivning

Rivning är nog en av mina favoritsysslor ute på Torpet. Det kostar inget, krävs inga inköp, nästan ingen planering och så är det så spännande att se vad man hittar!

 

I söndags gav jag min på taket i köket i Andreas länga. Jag hade hoppats på att hitta någon fin spont bakom masoniten, men nej.

 

 

 

Först ett lager papper, uppsatt med häftstift. Sen ett märkligt ihop plock av brädor. Vissa vackra breda, andra smala. Vissa såg ut att ha varit golv, andra var tapetserade med en vacker blå tapet.





 

 

 

Nu har vi två alternativ. Antingen slipa taket, täta mellan brädorna med massor med latex och måla. Eller sätta upp en spont av något slag. Vi får se!

 

En erfarenhet jag fick var att det är en dålig idé att riva ett innertak utan skyddsglasögon och andningsskydd… Det fanns skydd 30 meter bort i ett annat hus, men jag var lat och tänkte att jag kunde hålla andan och kisa lite. När masonitskivorna föll till golvet med ett brak fylldes luften med damm, sågspån, massor med muslortar och allmänt bös. Idag hostar jag och känner mig irriterad i luftvägarna. Skräpet i ögonen försvann efter några blinkningar, men inte det som jag andandes in.

 

En kollega nämnde att det kunde vara sorkfeber, men det ska inte finnas söder om Dalälven, så jag hoppas att jag slipper det! Dessutom är det nog vanliga möss och inte sorkar som bor på vinden.

 

Man lär sig något nytt varje dag!


Kommentarer
Postat av: Erika

Oj, oj! Lätt att slarva med skyddsutrustningen när man är ivrig!
Jag har varit in på din blogg för länge sedan. Så himla trevlig blogg och underbart litet torp. Tack för din kommentar som gjorde att jag hittade tillbaka!

2013-04-09 @ 14:13:05
URL: http://fruabergilagbo.blogspot.se/
Postat av: Lotten

Har du läst sebaste Gård & Torp? Där står det att sådana här tak är byggna för att pappspännas! Det tycker jag så klart att ni ska göra : )

2013-04-19 @ 23:11:02
URL: http://litettorp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0