Besök av elektriker

Hej! har varit på kurs hela veckan och inte hunnit blogga alls, men här kommer ett snabbt litet inlägg!

 

Förra helgen var jag på Torpet lördag till söndag, dels för att möta upp några från den lokala kvinnojouren som skulle hämta lite grejer till deras loppis och dels för att möta upp elektrikern.

 

När vi gick igenom med elektrikern var som skulle göras så sa han vad jag måste ha gjort innan han kommer, och det var mycket!

 

På nästan alla väggar sitter det gipsskivor eller tretexskivor, som sitter så högt att de är i jämnkant med alla fönsterkarmar och dörrkarmar, i vissa fall sitter de till och med högre. Riktigt fult! Så överallt där elektrikern ska fram så måste jag riva väggar, eller skala av dem några lager snarare. Puh, det som ändå ser okej ut överallt nu… Kommer bli kaos!

 

Vi bestämde att han drar om elen i köket och hallen/verandan först, och sen vardagsrummet och sovrummet. Då slipper jag ha kaos överallt samtidigt. Men jag vill ju hinna bli klar till midsommar, nu är det bråttom! 

 

Började riva lite lite på en vägg i köket, var rätt kul! Många fina lager tapeter bakom.

 

 







Tanken är att jag river ner de nya skivorna och sen där det är allt för ojämnt sätter upp tunn renoverings gips. Kommer bli så kul när allt är klart, ny snygg el (gammalt utförande såklart!) och vackra tapeter och vackra golvsocklar… Alla taklister är ”inbyggda” och intapetserade, men de finns där under någonstans! :)

 

Fortsättning följer!


Kommentarer
Postat av: Malle

Haha, ja det är underbart att så många vill ut på landsbygden och dessutom slår det ju stadsliv med hästlängder, tycker jag :)



Vi ska dra ny el i hela vårt hus då den gamla är alldeles för dålig, är allt ett litet projekt men det är det lätt värt med säkra ledningar :)

2011-05-07 @ 17:07:14
URL: http://itorpet.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Visst ÄR det kul att riva o se vad som finns under... men jobb skapar man åt sig.

Ska du inte riva bort alla de här gamla skivorna när du ändå håller på? Jag vet att man blir otålig o vill att det ska vara klart, men halvmesyrer gör ingen glad...

Du kan lerklina istället för gips - snyggt, isolerande och inte särskilt komplicerat.

2011-05-09 @ 13:25:55
URL: http://bodanorregard.blogspot.com
Postat av: Andrea

Det finns fördelar med både staden och landet, därför försöker jag kombinera! :)



Ja, verkligen kul att titta på alla tapeter! En hel kulturskatt innanför väggarna. Självklart ska jag ta bort allt gips och tretex, men jag kommer börja där han ska fram. Känner att jag vill ha elen klar till midsommar, men det kanske är en tajt tidplan...



Har funderat på att lerklina, men tror jag kommer att välja renoveringsgisp ändå, går så mycket fortare...



2011-05-10 @ 09:17:40
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0