Resumé av 2010

 

Tänkte vid nyår att jag skulle summera 2010, men det har inte blivit av. Förens nu.

 

Den 1 april 2010 fick jag tillträde till Torpet, som jag två veckor tidigare köpt, osett. Ibland gäller det att våga! Och än har jag inte ångrat mig.

 

Var där över påsken och många helger på våren och sommaren. Kändes lite overkligt först, att jag som 25 åring gått och köpt mig ett torp från 1850, helt själv. Men nu har jag börjat förstå. Mamma föll lika snabbt för det som jag och spenderade största delen av sin semester där. Och jobbade hårt för sitt uppehälle.

 

Fått gjort 2010

-         Bytt fasad på södersidan, kollat om någon stock var rutten, men klarade mig

-         Bytt lite fasad på norrsidan, och stockarna såg bra ut även där

-         Lagt massivt furugolv i köket, lillhallen och verandan

-         Skrapat tonvis med brunplastfärg på alla fönster och dörrar

-         Börjat byta fasad på verandan

-         Fixat en pump som fungerar, varmvatten och vintervatten

-         Gjort ett trädgårdsland där det växte potatis, jordärtskockor och morrötter

-         Rensat rejält i trädgården: klippt syrénhäcken, beskurit äppelträden, klippt ner schersminen och flera andra bruskar. Och fått grannen att ta ner det enorma lärkträdet.

 

Att göra 2011

-         Riva murstocken till kakelugnen och mura upp den igen (inte jag, en murare)

-         Täta murstocken på gäststugan

-         Renovera alla fönster (inte heller jag, har insett att det kommer ta evigheter för mig)

-         Måla alla fönsterkarmar, dörrkarmar, dörrblad mm som vi skapat!

-         Måla köksgolvet, rutigt, med linoljefärg. Kommer bli jobbigt, men fint!

-         Tapetsera om köket, och princip alla andra rum också

-         Ta ner det fasta överskåpet i köket och sätta upp hyllor istället

-         Se över elen! (borde jag har gjort för längesen)

-         Få en plåtslagare att fixa detaljerna på taket

-         Byta tak på gäststugan

 

 

Lärdomar

-         Planera mer innan jag börjar göra något

Jag vill ofta att saker ska gå snabbt. Till exempel när jag skulle lägga golven, hade varit bra att ta bort alla lister innan jag började.. Var betydligt jobbigare att göra det efter att jag lagt golvet….

-         Väg vad som är viktigast

Det första jag la pengar på var att låta en snickare riva ner södra fasaden, kolla stockarna och sätta dit ny fasad. Visst, fasaden var avdelad på ett fult sätt en meter upp med en metallist och stockarna behövde kollas. Men det hade kunnat vänta ett år eller två. Att få kakelugnen att fungera hade varit bättre. Eller att byta tak på gäststugan…


Kommentarer
Postat av: Skönhetsbloggen!

Låter som ett aktivt år! :D

2011-01-25 @ 11:17:29
URL: http://frida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0