Drömmar om vår

 

Nu är det dags att börja planera inför odlingssäsongen!

 

Förra året hade jag två sorters potatis (en tidig till midsommar och senare), jordärtskockor, morrötter och dill i trädgårdslandet. Dillen blev helt uppmumsad av sniglarna, det lilla som överlevde torkade bort. Den späda morotsblasten vara också mumsig enligt sniglarna, tre stycken skördade jag. Men potatisen och jordärtskockorna funkade bra! Ska kanske byta den senare sorten av potatis i år, den hade ett rött skal som jag inte gillade. Någon som har nått tips?


 


Eftersom jag inte kan gå och vattna hela tiden så behöver jag växter som klarar sig själva, de ska även klara sig undan sniglarna vilket gör att det inte är så mycket alternativ kvar. Vitlök tänkte jag kanske testa, eller någon annan lök, Charlottenlök kanske?

 

Försökte hitta information på nätet om grönsaker som sniglarna inte gillar men listan var kort. http://www.odla.nu/artiklar/ute/skadedjur-och-sjukdomar/snigelsakra-vaxter Det fanns dock en hel del blommor som de inte gillar. Men jag har redan blommor som jag gillar och sniglarna inte; rosor, pioner och rododendron, så jag tänkte varken lägga energi eller pengar på mer. Finns så mycket annat jag vill prioritera!

 

 


Gräsmattan måste få sig lite näring i vår och gräsklipparen måste lagas… Den gick sönder lagom till sista klippningen för året, så under snön ligger gräset långt och tjockt.

 

Förra året flyttade jag växter från allmänningen till mina rabatter, bland annat såpnejlika och fingerblomma. Jag satte även stockrosor i jorden som jag drivit upp i stan, och smultron som jag tagit rivor av från min planering i stan. Ska bli spännande och se vad som överlevt!


 

Läste just igenom alla mina gamla inlägg om trädgård, väldigt roligt! Hade helt glömt bord växterna jag flyttade från allmänningen och Stockrosorna jag drev upp!

Just det! Satta massa vårlökar i höstas! Ska bli kul att se om/när/var de kommer upp! 

I stan blir det minst chili, tomat och basilika. Chilin från frön, men de andra köper jag som plantor, inte värt jobbet med frön tycker jag.

Längtar till vår!!!


Kommentarer
Postat av: Lindsay

Hej!

Jag såg en bok på Åhlens bokrea som du skulle ha nytta av - "50 sätt att mörda en snigel" av Sarah Ford. Jag köpte den (fast på engelska) för några år sedan till min mor som också hade stora problem med sniglar. Bland de löjliga förslagen finns det ganska många tips som faktiskt kunde funka.

Lycka till!

2011-02-25 @ 11:04:26
URL: http://testatorp.blogspot.com/
Postat av: Andrea

Hej! Tack för boktipset, men jag har gett upp kampen och bestämt mig för att leva sida vid sida med dem. Helt enkelt plantera sånt som de inte gillar. :) Fin blogg du har! Spännande att följa förstukvistbygget.

2011-02-25 @ 12:06:11
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0