Brickor

 

Hej! Har haft en jättestressig vecka på jobbet så inte hunnit blogga alls…

 

Men snart! Har flera saker på gång.

 

Bland annat är mina ljusstakar av gamla kaffekopps fat snart klara, bilder kommer!

 

Förra helgen var jag inne på Stadsmissionen och hittade ytterligare en jättefin bricka, har insett att jag nog börjat en liten samling. Har hört att om man har fler än fem av något så är det en samling. Det är metallbrickor med perforerad kant, har försökt hitta vad de heter eller var de är tillverkade på nätet med utan att lyckas. Någon som vet?

 


Den största brandgula hittade jag på en loppis i närheten, den rosa och gula fanns i huset och den andra gula tog mamma ur grannens grovsopor! Har tänkt måla om några av dem, rosa och knallgult känns inte som orginalfärg..

Mammas sopfynd:




De passar perfekt som frukostbrickor!





Eller att styckfrysa bär på.






De nyaste tillskotten till min samling har jag tyvärr inte på bild. Det är två stycken små vita som man bara får plats med en kopp té och smörgåstallriken på. Och en med lite högre kant och handtag, en brödkorg, som jag fick av mamma i julklapp, bilder kommer nästa gång jag är på Torpet!


Kommentarer
Postat av: Where The Forest Ends

Har sett att det börjat ploppa fram såna där brickor överallt! Vi hade en vit sån när jag var liten.. Måste nog kolla om föräldrarna har kvar den.



Men jag tror absolut gul kan vara originalfärgen? Dom där brickorna måste väl va typ 70tal? eller 80 kanske till och med?



Pippis kök låter bra, du har rätt känsla. Hehe. Vi hyrde faktikt Emil i Lönneberga bara för att få spana in deras inredning ;)



Trevlig helg pårej!

2011-02-11 @ 12:43:18
URL: http://wheretheforestends.blogspot.com/
Postat av: Sara

Åh, sommarfrukost! Snart, snart...

2011-02-15 @ 07:16:51
URL: http://kllstorpet.blogspot.com
Postat av: Andrea

Brickorna ska enligt en gubbe på antikmässan vara från 20-talet, men gjorda enligt Gustaviansk förlaga, alltså slutet på 1700-talet. Vilket kan stämma då man på 20-talet var trött på nationalromantiken och sökte sig tillbaka till det sena 1700-talets ideal. (källa wikipedia) Men liknande brickor tillverkas än idag, tex har ikea en modell just nu! :)



Tänk att få lägga vantarna på ett orginal från slutet på 1700..!

2011-02-21 @ 15:58:45
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Marianne Tapper

Hej igen !!! Din mamma och jag tycks vara "själafränder" ...;DDD Jag har - nästan - diplom på sopdykning, säger mina barn...Har äkta dykarkort också CMAS * TÄNK vad folk slänger bort...Jag har blompiedestaler, blombord, korgstol, Arabiaservisdelar,pallar, etc....Åkte en runda med min paketbil INNAN sopbilen gjorde sin - och PLOCKADE....

2011-11-24 @ 17:16:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0