Grön umbra linoljefärg

Ni kanske undrar vad jag gör på jobbet med tanke på hur mycket jag hinner blogga och surfa på färg och annat… Just nu är det stillestånd här, vi väntar på en massa tillstånd för att få dra igång. Men snart kommer det vara full fart och då kommer det bli betydligt mindre tid för att blogga och surfa.

 Så här ser jag ut på jobbet (ursäkta den dåliga bildkvalitén):

Jag var förbi Gysinge igår efter jobbet och pratade grön umbra. Att få fram ett ncs nummer på färgen var tydligen omöjligt eftersom det är en naturfärg som skiftar mycket, så jag ger upp det. Anledningen till att jag ville ha ncs numret var för att kunna köpa färgen på en ”riktig” färgaffär och inte en dyr byggnadsvårdsbutik… Men insåg idag att Nacka byggnadsvård är billigare än både Gysinge och den ”riktiga” färgaffären.

 

Det var skönt att kunna leka med färgproverna på Gysinge, så nu är det bestämt:

 

15 % grön umbra på trappan, lister, karmar och de ljusa rutorna på köksgolvet

40 % grön umbra på frisen runt det rutiga golvet i köket och på de mörka rutorna

100 % grönumbra på trösklarna

 

Ovan: Vägg 5% grön umbra i botten, panel 12% grön umbra.





Färg i mängder ska inhandlas nästa vecka!


Kommentarer
Postat av: Sophie

Kan ge dig info om sista bilden i inlägget som ju visar vår första hall. :-) Golvet och dörrarna ca 25% grön umbra, väggarna ca 15% grön umbra.



Sen måste jag fråga vad du menar med att du inte vill handla på dyr byggnadsvårdsbutik. Menar du att du köper linoljefärg på "riktig" färgaffär eller att du köper vanlig snickerifärg? Det är väldigt stor skillnad i lystern på vanlig och linoljefärg och den är verkligen inte dyrare heller om man räknar kvadratmeter pris istället för liter pris. Jag antar att du vet detta, hoppas du nu väljer linoljefärg får det blir så mycket vackrare. //Sophie

2010-09-12 @ 22:02:33
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Andrea Malmsten

Åh, är det er hall. Super vacker! Jag hittade bilden för några veckor sen och la den i min inspirationsmapp, men glömde skriva upp var jag hittade den. Hoppas att det är okej att jag använt den? Jag kan på en gång skriva en hänvisning eller ta bort den om du vill?



Den riktiga färgaffären som jag skriver om ligger i Sundbyberg och är speciallist på linoljefärg, för självklart är det bara det som gäller. :)



/Andrea

2010-09-13 @ 07:53:09
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Sophie

Nej du får gärna ha kvar bilden, det gör ingenting. Bara roligt att man kan inspirera någon, det är ju lite det som är det bra med bloggar.



Det var väl det jag misstänkte, att du hade koll på linoljefärgen. :-D //Sophie

2010-09-13 @ 08:51:37
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0