Planlösning

 

På Stockholmsläns Museum finns bilder på olika vanliga planlösningar. Så här skriver Läns Museet på sin hemsida om parstugan:


"Parstugan var den vanligaste hustypen hos bönderna i länet ända in på 1800-talet. Vid sidan om parstugan fanns dels en variant av denna, men med rikare indelning, dels olika former av enkelstugor.

Parstugan har symmetrisk plan med vardagsstuga och gäststuga placerade på ömse sidor om en förstuga med bakomliggande kammare. Parstugan är en traditionell svensk byggnadstyp som kan följas tillbaka till åtminstone senmedeltiden. Hustypen var vanlig som manbyggnad på bondgårdarna redan under 1600- och 1700-talet. Oftast byggdes den i en våning för att så småningom ibland förses med en inredd vindsvåning."

Lite lustigt att de kallar ”salongen”/vardagsrummet för gäststuga. Och köket för vardagsstuga. Men det är i och för sig ganska talande namn.

Mitt torp är en parstuga. Spegelvänd från deras ritning och med en tillbyggd veranda med två förråd och med ett städskåp under trappan och utan kamin i kammaren. Förstår inte hur de fick plats på 1800-talet! I den lilla förstugan kan de inte ha fått plats med skor och jackor! Eller hade de skorna på inomhus kanske?

Mitt torp:


Kommentarer
Postat av: Lotten

Jag trodde det var två skorstenar på en parstuga men så är det inte alltså? Mitt torp är en liten pluttig enkelstuga. Ditt minus gäststugan alltså.

2010-06-11 @ 11:01:50
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Det är två skorstenar! :) En till vedspisen och en till kakelugnen i "gästrummet", den går till kaminen i kammaren också om man har en sån. Är lite sugen på att kolla om det har varit en i mitt hus.. Men jag tror inte det, ser inte ut som det på golvet.

2010-06-11 @ 12:03:29
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Undrar om ditt torp är en gammal enkelstuga som har blivit tillbyggd till en parstuga? Det ser ju lite ut så om man tittar på skorstenarna, de verkar ju helt olika. Men det kanske brukar se ut så, vad vet jag : )

2010-11-15 @ 13:38:47
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0