Mossa, blånor eller tjärdrev..

 

Äntligen fick jag svar från min snickare! Han var där igår och började riva Torpets fasad för att se hur bottenstockarna mår. Det var både positiva och negativa besked.. Så här skrev han:

 

"Vi var i dag och rev bort panel på båda gavlarna. På gaveln mot vägen (södra) har man bristfälligt lagat tre stockar under fönstret som troligen var ruttna. Att timra in tre stockvarv är ett klart mer omfattande jobb än att byta bottenstocken. Jag tycker att vi tillsammans skall titta på hur det ser ut och fatta ett nytt beslut. Gaveln mot norr har friska stockar och där behöver bara panelen bytas."

Låter läskigt att han är på mitt Torp och river... Fick rysningar när jag läste det. Men det kommer nog gå bra, han är ju ett proffs!

 

Ringde och snackade med honom idag, och det verkar inte som att det gör så mycket att det är lappat under fönstret, det är bara otroligt otätt.. Stora glipor in i huset, vilket jag kände av i vintras när jag var där, tyckte att det blåste rätt ordentligt in vid kökssoffan! Så där måste jag täta på något sätt. Har börjat kolla upp gamla metoder för att isolera och läst så mycket jag kunnat på nätet. Vi ska mötas på Torpet på söndag och se hur det ser ut och snacka ihop oss!

 

Bland annat den här sidan hade mycket bra information:
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Korjaus_artikkelit_sv/sv_SE/Isoleringen_i_gamla_hus/

Ska funder på vilken metod jag ska använda.. Mossa, blånor eller tjärdrev? ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0