Inte bara ligga på sofflocket

 Det här inlägget skrev jag 29/12 2010 men sparade det som utkast, nu hittade jag det!

 

Under julfirandet på Torpet kunde vi ju inte bara äta gott och ta det lugnt. Lite skrapa blev det allt!

 

Jag gick på köksbordet som vi hade stört oss på länge. Det hade ett tjockt, blankt lager av kritvit färg som hade målats ovanpå ett flagnande lager av färg. Så här såg kanterna ut:

 


Och när väl kanten var klar så gick jag på skivan!

 


Blev så stor skillnad! Sen är det ”bara” benen kvar… Bordet har tidigare haft en iläggskiva (som tyvärr är borta) så det har sex stycken ben, som är vackert svarvade men jättejobbiga att skrapa. Det får bli ett senare projekt.


Medan jag skrapade bord fortsatte mamma med vedlåren som hon började skrapa i somras. Många, tjocka, hårda lager färg! Men den kommer bli så fin, tänkte måla den lite dala inspirerad, kanske med engelskt rött som bas…


 

Köksbordet är nu mera utbytt mot ett rektangulärt klaffbord och det runda bordet står som två halvmånebord i vardagsrummet. Vedlåren är färdigskrapad men har inte målats än.

 

Trackback
RSS 2.0