Grå umbra/grön umbra

Nästa steg är att måla hela golvet med linoljefärg. Det är så här jag vill att det ska se ut när det är klart:

 




Men att hitta rätt NCS kod visade sig inte vara så lätt. När jag googlade efter den så fick jag massor med olika svar…

 

Vill ju att det ska bli rätt eftersom det är så mycket som jag ska måla. Alla dörrlister och foder, alla fönsterkarmar, köksgolvet, alla golvlister och trappan.

 

Efter ett tag insåg jag i alla fall att det är grön umbra som jag vill ha. Den blir en varmare grå nyans. Men det fanns ändå fyra olika nsc koder för grön umbra.. Måste fråga Gysinge. På bilderna ovan misstänker jag att det är grön umbra på det övre golver och grå umbra på den undre.. Gud vad svårt det är att bestämma sig för färg!

 

Koderna var:

9005-Y20R

8505-Y20R

7005-G80Y

6005-G80Y

Kommentarer
Postat av: Lotten

Men... om det är grön umbra du vill ha behöver du väl inte bry dig om NCS-koderna? Köp rent pigment och blanda själv bara!

2010-09-01 @ 01:16:38
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Jag har hört att det ska vara svårt att få det bra när jag använder pigment.. Har du provat? Färgaffären där jag tänkte köpa färgen jobbar bara med ncs-koder inte namn så som grön umbra eller kobolt osv. Därför vill jag ha rätt kod.

2010-09-01 @ 10:52:38
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0