Potatis!

I slutet på förra veckan var Andreas ute vid Torpet och slipade golven i sin länga. På sin tomt har han ett huvudhus från 20-talet, det gamla häktet i bygden från början på 1800-talet och en länga från ungefär samma tid. Han har börjat i längan, tanken är att den ska vara klar för uthyrning till nästa sommar. Elen är riven, plastmattorna borta och tretexen som satt på väggarna är ersatt med gips.

Snart är det dags att måla listerna som han har nytillverkat, måla panelen som sitter i den ena rummet och tapetsera! Ikväll ska han ta hem färgkartor, jag får hjälpa till med färgval eftersom han är färgblind. Kommer bli ett så fint hus! Sovplatser för fyra personer, litet vardagsrum och ett litet kök. Bilder kommer!

När han ändå var där plockade han upp all potatis som var kvar i mitt land. En hel del var grön, jag har inte varit så duktig på att kupa den… Svärfar som hjälpte till fick med sig hälften hem, men vi har ändå mer än vad vi kan äta upp hemma! Vi har inget bra ställe att förvara den på, så än så länge står den framme i köket i en pappkasse.

Men det är gott med potatis! Rårakor, gratäng, hasselbackspotatis, potatisklyftor, potatis och purjolökssoppa… Mmm


Kommentarer
Postat av: Clara

Åh så himla gott med potatis!! Önskade att jag oxå hade ett potatisland...får ta och skaffa mig det=)
Kram

2012-09-19 @ 06:57:56
URL: http://claraslantliv.blogspot.com
Postat av: Poul

Den gröna potatisen kan du spara till sättpotatis åt dig själv. Men dela inte med dig, då kan man sprida sjukdomar.
Är du för lat att kupa ordentligt kan du lägga ett tjockt lager gammal vass, tång och höstlöv mellan potatisplantorna nästa år. Håller ogräset borta och förbättrar jorden också.

Hälsningar, Poul

2012-09-21 @ 20:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0