Små filmer om byggnadsvård

När jag var inne på Skansens hemsida för ett tag sen så hittade jag dessa små filmer om svärtning av spis, skurning av golv mm. http://www.skansen.se/artikel/tips-och-rad-pa-film De är bara en minut långa, så de ger kanske inte alla ”svaren”, men var ändå lite kul att titta på. (Innehåller en del reklam för deras produkter..)

 

 

I den om skurnig av golv säger de att man måste ha gul såpa. Jag vet inte om det riktigt är sant. Mamma hörde av sig till Grumme för några år sen och frågade vad det var för skillnad på gul och grön såpa. Hon fick svaret att det inte var någon skillnad alls, av tradition så använder folk som bor norr om Stockholm grön och de som bor söder om Stockholm gul. Och därför har de kvar båda i sitt sortiment.

 

Och sen hävdar byggnadsvårdsbutikerna att deras såpor är mer ”äkta” och bättre än Grummes. De ska ha en högre fetthalt. Vem vet, men jag gick på det och köpte en dunk på Gysinge till mina såpskurade golv på Torpet.

 


Kommentarer
Postat av: Giteva

Är det inte tvärtom? Jag är uppväxt söder om Sthlm och vi har bara haft grön såpa hemma :).

2012-10-04 @ 21:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0