Rapport från helgen

Som vanligt hanns det med en del som stod på listan, men inte allt. Och vissa saker hanns med som inte stod på listan.

 

Fallfrukt är plockad och gräsmattorna är klippta, gräset hade blivit så högt att vi var tvungna att kratta efteråt.

 

Potatislandet är genomgrävt och jordärtskockorna uppe ur jorden, drygt ett kilo. De hade säkert kunnat få ligga ett tag till, men jag visste inte när jag skulle komma dit igen. Plantorna var otroligt höga! (Jag är 165 cm lång.)

 

(ursäkta för suddig bild, skyller på sambon..)

 

Jag stoppade ner lite snödroppelökar i gräsmattan och vitlök i en rabatt. Och så försådde jag aubretia. De små krukorna ser så söta ut där de sticker upp ur trädgårdslandet! Ska täcka med lite gräs eller löv om en månad, innan frosten kommer, för att skydda dem lite.

 

 

Det blev ingen tapetsering eller lackning av tapet. Och jag hann inte fixa med hängrännorna, det får bli nästa gång.

 

Men däremot hann jag få in alla pelargoner som mamma köpt ut till Torpet i matkällaren där de ska få bo över vintern. Förhoppningsvis klarar de sig. Fick tipset att bryta bort alla blommor och knoppar som fortfarande finns kvar, annars blir det så skräpigt i förvaringsstället. Och så ska jag komma ihåg att ta fram dem i mars när ljuset och värmen börjar komma tillbaka.

 

Jag hann även göra portvinsinkokta päron, rensa lite allmänt i trädgården och plocka undan lite inomhus.

 

En underbar hösthelg helt enkelt!

 


Kommentarer
Postat av: Clara

Åh jordärtkockor är så gott! Oj vilken hög växt!! Är det solros eller?

Önskar dig en fin dag!
Kram Clara

2012-10-01 @ 16:24:43
URL: http://claraslantliv.blogspot.com
Postat av: Andrea

Ja, super gott! Plantorna är jordärtskockor! De är släkt med solrosen. Blir galet hög, och får liknande blommor. Kan rekommendera att odla, jag hittade inte sätt-jordärtskockor så jag köpte vanliga från ICA, gick bra men jag hade kanske fått större skörd av "sätt-varianten".

2012-10-01 @ 16:32:47
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0