Höstsådd

Ibland går det lite längre mellan inläggen. Dels för att det inte händer så mycket torpigt just nu och dels för att det är så mycket annat.

I helgen var vi ute vid Torpet, jag skriver vid Torpet eftersom vi faktiskt just nu mest är i Andreas hus (på granntomten). Han har ett vattenburet värmesystem, så känns det lite onödigt att värma upp mitt hus också, som ju bara har vedspis och kakelugn. Fast på lördags kvällen gick vi över till Torpet och eldade lite och åt middag där, är så mycket mysigare!

Tog det mest lugnt och gjorde inte så mycket nytta. Hjälpte Andreas att måla lite fönsterkarmar och foder i hans länga och pysslade lite i min egen trädgård. För ett tag sen sådde jag ju Aubretia, tanken var att de små fröna skulle ligga i vila tills våren. Men nej, de har kommit upp redan nu! Så nu är jag lite orolig att jag planterade dem för tidigt.. Vet inte om jag kommer behöver plantera nya. Någon som vet?

Men jag gillade tanken att plantera på hösten, så jag sådde Pionvalmo och Akleja i krukor som jag också grävde ner i potatislandet. Kommer ha fullt av små plantor när våren kommer! Den här gången krattade jag ihop 3 skottkärror med löv som jag la som ett täcke över krukorna, även de med Aubretiorna.

Läste på odla.nu att man även kan så vissa grönsaker på hösten. Bland annat gräslök, lök (lökfrön alltså, inte sättlök), morot, palsternacka, rättika, svartrot, spenat, dill, persilja och sallat. Men de uppmuntrar att testa även andra frön. Vore kanske kul! Problemet är väl att mitt land kommer vara fullt när det är dags för sättpotatisen att komma ner i jorden..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0